واگذاری میادین گازی پاکستان به شرکت‌های خارجی
واگذاری میادین گازی پاکستان به شرکت‌های خارجی
پاکستان برای مقابله با کمبود سوخت در این کشور، قصد دارد امتیاز توسعه ده‌ها میدان گازی را در سال آینده به شرکت‌های خارجی عرضه کند.

 

به گزارش نبض انرژی، با وجود اکتشافاتی که قدمت آنها به دهه ۱۹۵۰ بازمی گردد، عمده ذخایر این کشور اکتشاف نشده مانده است. ذخایر گاز مرسوم پاکستان ۲۰ تریلیون فوت مکعب یا معادل ۵۶۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده و ذخایر گاز شیل این کشور به بیش از ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب می‌رسد.

شرکتهای انی ایتالیا و اکسون موبیل آمریکا مشترکا حفاری فراساحلی گاز را در آب‌های سرزمینی پاکستان انجام می‌دهند اما بسیاری از شرکتهای غربی پس از این که بیش از یک دهه پیش به دلیل فعالیت گروه‌های تندرو پاکستان را ترک کردند، به این کشور بازنگشته اند.

ندیم بابار، مسئول اصلاحات انرژی در دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان به رویترز گفت: دولت در حال اصلاح مقررات گاز طبیعی بوده و سرگرم تدوین نخستین مقررات مربوط به سیاست گاز شیل است.

دولت امیدوار است امنیت در سالهای اخیر بهبود پیدا کند و شبکه خطوط لوله گسترده این کشور سرمایه گذاران خارجی را جذب کند.

این مقام پاکستانی گفت: بیش از ۳۰ بلوک گازی در خشکی شناسایی شده اند و دولت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ مناقصه‌ای برای بخش بزرگی از آنها برگزار کند. وی در ادامه افزود: انتظار دارم در نیمه دوم امسال مناقصه برای حداقل ۱۰ بلوک از ۲۰ بلوک برای اکتشاف انجام بگیرد.

طبق اعلام وزارت نفت پاکستان، تولید گاز این کشور در پنج سال گذشته تغییر چندانی نداشته و از ۱.۵۱ تریلیون فوت مکعب در سال مالی ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به ۱.۴۶ تریلیون فوت مکعب در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده است.

این امر به کمبود شدید گاز در پاکستان منجر شده که رشد جمعیتش به ۲۰۸ میلیون نفر در همین مدت، تقاضا برای سوخت از سوی صنایع و نیروگاههای جدید را بالاتر برده است.

سازمان نفت و گاز پاکستان اعلام کرده تقاضا برای گاز در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به میزان ۶.۹ میلیارد فوت مکعب برآورد شد که حدود ۳ میلیارد فوت مکعب بیش از تولید روزانه است.

پاکستان برای کمک به رفع این کمبود، دو پایانه واردات گاز طبیعی مایع (LNG) ساخته است و انتظار می‌رود تقاضا در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به ۶.۹۷ میلیارد فوت مکعب و در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ۷.۰۶ میلیارد فوت مکعب برسد.

اما LNG گران است به همین دلیل اسلام آباد می‌خواهد شرکتهای خارجی اکتشاف داخلی را توسعه دهند.

  • منبع خبر : ایسنا