وزیر انرژی عربستان تعیین سقف انرژی برای نفت روسیه را بی‌نتیجه می‌داند
وزیر انرژی عربستان تعیین سقف انرژی برای نفت روسیه را بی‌نتیجه می‌داند
وزیر انرژی عربستان اعلام کرد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه و سقف قیمتی که برای صادرات نفت این کشور تعیین‌شده هنوز هیچ پیامد واضحی نداشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه و سقف قیمتی که برای صادرات نفت این کشور تعیین‌شده هنوز هیچ پیامد واضحی نداشته و اجرای آن‌هم نامشخص است.

 گروه 7 کشور صنعتی دنیا یک سقف قیمت برای نفت خام دریایی روسیه تعیین کرده که از پنجم دسامبر اجرایی شده‌است. هدف از این اقدام محدود کردن توانایی مسکو برای تأمین مالی جنگ علیه اوکراین است.

 روسیه اعلام کرده حتی اگر لازم باشد تولید خود را پایین می‌آورد اما زیر بار این طرح نخواهد رفت.

 عبدالعزیز گفت عکس‌العمل روسیه و اقداماتی که این کشور در پاسخ به تحریم‌های انجام‌شده نشان می‌دهد جنبه دیگری است که باید در بازارهای جهانی مورد توجه قرار بگیرد .

 وی با اشاره به طرح تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه گفت:«اقدامات انجام‌شده توسط غرب دلایل سیاسی دارد و مشخص نیست می‌تواند به این اهداف سیاسی برسد».

 از نظر وزیر انرژی عربستان، سیاست‌های کرونایی چین از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار در سال آینده میلادی خواهد بود که آن‌هم نیاز به زمان دارد. عامل مؤثر دیگر اقدامات بانک‌های مرکزی جهت مهار تورم است.

 وی گفت:«بانک‌های مرکزی هنوز هم مشغول مهار تورم هستند و توجهی به تأثیر منفی اقداماتشان بر رشد اقتصاد جهان ندارند. تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید که از پنجم اکتبر اجرایی شد، با توجه به تحولات اخیر یک تصمیم درست بوده‌است».

 اوپک پلاس در اجلاس چهارم دسامبر در بحبوحه ضعف اقتصاد دنیا و بی‌ثباتی درمورد تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده بر قیمت نفت روسیه تصمیم گرفت سیاست تولید خود را تغییر ندهد.

 عبدالعزیز گفت این ائتلاف در سال آینده میلادی هم وبرمتعادل نگه‌داشتن بازار تمرکز خواهد داشت.

منبع: تسنیم