کویت و عربستان یادداشت‌ تفاهم توسعه میدان گازی آرش را امضا کردند
کویت و عربستان یادداشت‌ تفاهم توسعه میدان گازی آرش را امضا کردند
کویت و عربستان سعودی یک یادداشت تفاهم را درباره توسعه میدان گازی آرش (الدرة) بین یکدیگر منعقد کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا) شرکت نفت الخلیج کویت و شرکت آرامکو عربستان سعودی روز یکشنبه یک یادداشت تفاهم را در خصوص توسعه میدان گازی الدره امضا کردند.

امضای این یادداشت تفاهم در حضور بدر الملا، معاون نخست وزیر و وزیر نفت کویت و عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی به امضا رسیده است.

خالد العتیبی، رئیس اجرایی شرکت نفت الخلیج کویت در اظهاراتی خبری گفت: این یادداشت تفاهم در خصوص اقدامات مربوط به توسعه میدان الدره است که در یک نشست وزارتی منعقد شد.

العتیبی گفت: هدف این تفاهم نامه ارزیابی مجدد و تکمیل مطالعات مهندسی پروژه میدان الدرة و تشکیل یک تیم فنی تخصصی برای اجرای این پروژه است.

وی افزود: برنامه مشترک توسعه میدان دورة با هدف تولید گاز غیر مرتبط در مجموع مقادیری معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز و 84 هزار بشکه در روز گاز مایع است.

این مسئول کویتی تصریح کرد: امضای این تفاهمنامه  در راستای اجرای یادداشت تفاهم منعقده بین دولت‌های کویت و عربستان سعودی در 24 دسامبر 2019 و محصول مذاکرات بین نمایندگان دو کشور برای توافق بر روی یک مکانیسم مستقیم و اجرای توسعه میدان دوره واقع در مجاورت منطقه تقسیم شده بین دولت کویت و عربستان سعودی  است.

میدان گازی الدرة (آرش) یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد‌. ذخیره گاز این میدان که در اواخر دهه ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

وزارت خارجه ایران پیشتر در هشتم فروردین سال ۱۴۰۱ در واکنش به خبرهای مربوط به توافق اولیه میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش تاکید کرده بود که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

منبع: فارس