کاهش آلودگی هوا در فصل سرما با استفاده از انرژی خورشیدی
کاهش آلودگی هوا در فصل سرما با استفاده از انرژی خورشیدی
یک کارشناس انرژی با بیان اینکه مصرف انرژی در خانه‌ها برای تولید آب گرم و سوزاندن گاز در نیروگاه‌ها برای تولید برق از عوامل موثر بر تکثیر آلایندگی و آلودگی هوا است، اظهار کرد: با جای‌گذاری پنل‌های فتوولتاییک و آبگرم‌کن‌های خورشیدی می‌توانیم تاثیر بسیاری بر کاهش آلودگی بگذاریم همچنین با فروش انرژی تولیدی به وزارت نیرو صرفه اقتصادی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»با توجه به تاثیراتی که سوخت‌های فسیلی بر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی می‌گذارند و به تبع آن با تغییرات شدید اقلیمی مشکلاتی از قبیل خشکسالی، کم بارشی، بیابان‌زایی و… اتفاق می‌افتد، تولید انرژی از طریق بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، تولید سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر و استفاده از باد و خورشید از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوید باقری با بیان اینکه از انرژی خورشیدی به دو شیوه پنل‌های فتوولتاییک (تبدیل انرژی خورشیدی به جریان برق) برای تولید برق و آبگرمکن‌های خورشیدی برای تولید آب گرم می‌توانیم در ساختمان‌ها استفاده کنیم ، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای ایران نسبت به کشورهای دیگر در دریافت انرژی خورشیدی و شدت بالای آن می‌توان اقدامات مناسبی در زمینه دریافت و تبدیل انرژی به‌وسیله خورشید انجام داد. برای تولید انرژی در ساختمان‌ها قوانین و مصوبه‌های بسیار مناسبی در کشور وجود دارد  و سال ۹۵ و ۹۶ مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد که طبق آن کلیه ساختمان‌های دولتی و عمومی موظف هستند ۲۰ درصد انرژی خود را از انرژی تجدیدپذیر تولید کنند. درصورت اجرای این مصوبه از سهم بزرگی از انتشار گازها و آلاینده‌های تولیدی ساختمان‌ها کاسته می‌شود اما غیر از چند سازمان، ادارات دیگر این مصوبه را اجرا نکردند.

این کارشناس انرژی افزود: نکته قابل توجه این است که هر دومورد تولید برق با سیستم‌های فتوولتاییک و آبگرم‌کن‌های خورشیدی برای تولید آب گرم مصرفی موجب کاهش آلایندگی می‌شود چراکه ما برای مصرف آب گرم در منزل، در ساختمان گاز می‌سوزانیم و به‌صورت نقطه‌ای آلایندگی تولید می‌کنیم، به همین دلیل است که طی فصل سرما و زمستان در سطح شهر با موضوع آلودگی هوا مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: آبگرم‌کن‌های خورشیدی بسیار در کاهش آلودگی هوا در سطح شهر کمک می‌کنند. سیستم‌های فتوولتاییک که برای تولید برق از آن‌ها استفاده می‌شود نیز باعث کاهش انتشار آلاینده در نیروگاه‌های ما می‌شود چراکه برق در نیروگاه‌ها باید تولید شود سپس به دست مصرف‌کننده‌ها در ساختمان برسد که با تولید برق با فتوولتاییک‌ و کاهش نیاز به برق تولیدی در نیروگاه‌ها آلودگی زیست محیطی در نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد و این سیستم‌ها برای تهران که در شرایط آلودگی هوا است، اهمیت زیادی دارد. محل استقرار آبگرم‌کن‌ها و پنل‌های خورشیدی در پشت بام ساختمان‌ها است همچنین می‌توان پنل­‌های خورشیدی را در نمای ساختمان نصب کرد.

به گفته باقری به لحاظ اقتصادی نرخ بازگشت اقتصادی در آبگرم‌کن‌های خورشیدی بسیار بهتر از پنل‌های فتوولتاییک است علاوه بر آن راندمان مناسبی نیز دارند و در شهر تهران موجب کاهش آلودگی هوا در محل ساختمان‌ها می‌شود. به طور کلی آبگرم‌کن‌های خورشیدی در فصل زمستان و سرما می‌توانند کمک بزرگی به کاهش آلایندگی کنند.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: جایگذاری این پنل‌های خورشیدی در ساختمان عموم جامعه صرفه اقتصادی و بازگشت سود مناسبی ندارد اما کسانی که برق خورشیدی تولید می‌کنند، می‌توانند با استفاده از خدماتی که دولت ارائه می‌دهد، برق تولیدی را به شبکه بفروشند.

باقری در پایان با ذکر مثالی تصریح کرد: در صورت انعقاد قرارداد فروش تضمینی برق با وزارت نیرو جایگذاری این پنل‌های خورشیدی می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. به‌طور میانگین هرکیلووات ساعت برق مصرفی خانه‌ها ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ریال برای مصرف کننده هزینه دارد (البته در مناطق مختلف و پلکان مصرف تفاوت تعرفه وجود دارد) اما اگر همان میزان برق را با سیستم‌های خورشیدی تولید کنیم و به شبکه برق بفروشیم ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال (برای ظرفیت­‌های کمتر از ۲۰ کیلووات) وزارت نیرو آن را خریداری خواهد کرد که در این صورت می‌توان با استفاده از فضای پشت بام برای برق خورشیدی سرمایه‌گذاری کرد که در این صورت توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

منبع: ایسنا