مصرف مازوت در صنایع، کیفیت هوای کرمانشاه را کاهش داده است
مصرف مازوت در صنایع، کیفیت هوای کرمانشاه را کاهش داده است
کارشناس مسوول اداره نظارت و پایش هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع این استان موجب کاهش کیفیت هوای استان شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آرش محمدی گفت: در نیمه دوم سال به دلیل کاهش محسوس دما و با توجه به افزایش میزان مصرف خانگی و تجاری، تامین گاز مورد نیاز صنایع به عنوان سوخت با مشکل مواجه می شود از این رو به ناچار گاز این واحدها قطع و یا محدود می شود بنابراین مجبور به استفاده از مازوت می شوند که این امر موجب آلودگی و کاهش کیفیت هوا که اصطلاحا آلودگی گازی نام دارد، می گردد.

وی با بیان اینکه مازوت به عنوان یک سوخت فسیلی، آلاینده‌هایی همچون کربن و ترکیبات گوگردی را منتشر می‌کند اضافه کرد: ترکیبات گوگردی وارد هوا می‌شود و خطر این ترکیبات گوگردی برای محیط ریست از آنجایی است که به عنوان عامل اصلی بارش باران‌های اسیدی مطرح است و یکی از دلایل بروز بیماری‌های تنفسی محسوب می شود.

کارشناس مسوول اداره نظارت و پایش هوای اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه اظهار کرد: علاوه بر این این ترکیبات گوگردی که در اثر سوخت مازوت وارد هوا می‌شود نیز می‌تواند بیماری‌های تنفسی را تشدید کند.

محمدی افزود: هم اکنون در کرمانشاه واحدهای صنعتی بزرگی همچون نیروگاه های حرارتی و صنایع سیمان از سوخت مازوت استفاده می کنند که موجب آلودگی هوا شده و وارونگی دما در این شهر نیز بر میزان آلودگی و ماندگاری آن می افزاید.

وی با بیان اینکه مصرف مازوت در این صنایع از آبان ماه هر سال شروع و تا زمانی که هوا سرد است تداوم دارد افزود: نیروگاه ها و صنایع ما در هنگام قطع گاز باید در ابتدا به سراغ گازوییل بروند و استفاده از مازوت آخرین گزینه است.

محمدی با بیان اینکه از میان نیروگاه های حراراتی استان تنها نیروگاه حرارتی بیستون از مازوت استفاده می کند یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع، جلساتی را با شرکت گاز و سایر مراجع ذیربط استان برگزار کردیم که قرار شده است با حضور مدیرعامل شرکت گاز کشور در کرمانشاه این مساله مطرح و برای آن راه حلی اساسی پیدا شود.

به گزارش ایرنا، تحلیل آمار سامانه پایش کیفی هوای استان کرمانشاه نشان می دهد تعداد روزهای غیراستاندار کرمانشاه در مقایسه با پارسال افزایش چشمگیری در سال جاری داشته است به طوری که در مجموع سال گذشته هوای شهر کرمانشاه تنها ۲۲ روز غیراستاندارد بود و این درحالی است که تنها در نیمه اول امسال دارای ۲۷ روز هوای غیراستاندارد بود.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، حدود یک هزار واحد صنعتی و تولیدی فعال است.

منبع: ایرنا