منشور همکاری تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شش ساله شد
منشور همکاری تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شش ساله شد
منشور همکاری میان کشورهای عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک، ۱۰ دسامبر سال ۲۰۲۲، شش ساله شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»دهم دسامبر سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو اوپک و جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، دارالسلام، گینه استوایی که بعدا به اوپک پیوست، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، فدراسیون روسیه، جمهوری سودان و جمهوری سودان جنوبی در مقر اوپک در شهر وین اتریش دیدار کرده  و تصمیم گرفتند منشور همکاری را به عنوان زمینه‌ای برای همکاری و گفت و گو در راستای ثبات بازار نفت تشکیل دهند. تولیدکنندگان دیگر برای حمایت از این تلاش‌های فوق العاده، حضور داشتند.

تصمیمات محوری که در دیدار افتتاحیه وزیران اوپک و غیراوپک گرفته شد، بر اساس توافق موفق الجزایر که ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۱۶ در الجزایر در صد و هفتادمین دیدار فوق العاده کنفرانس اوپک امضا شد و متعاقب آن، توافق وین در ۳۰ نوامبر همان سال در صد و هفتاد و یکمین کنفرانس اوپک گرفته شد، بود.

بر اساس گزارش رویترز، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک به مناسبت ششمین سالروز تشکیل این گروه که به اوپک پلاس معروف است، اظهار کرد: اتحاد اوپک پلاس، نقش سازنده‌ای در حمایت از ثبات بازار داشته است. در بیانیه دبیرکل اوپک آمده است: با گذشت شش سال، اتحاد اوپک پلاس همچنان نقش سازنده‌ای در حمایت از ثبات بازار نفت ایفا می کند که برای رشد و توسعه و همچنین سرمایه گذاری لازم برای تضمین امنیت انرژی، ضروری است.

منبع: ایسنا