قانون هوای پاک با گذشت ۵ سال همچنان خاک می‌خورد
قانون هوای پاک با گذشت ۵ سال همچنان خاک می‌خورد
با وجود اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شده؛ اما هنوز بسیاری از مواد آن در کشور عملیاتی نشده است و بیشتر در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بحث آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های زیستی بحث تازه‌ای نیست بلکه سالیان سال است که این موضوع در کشور تشدید می‌شود غافل از اینکه گام مهمی برداشته شود.

با وجود اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شده، اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است و موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند بیشتر در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده‌اند.

قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد. در این قانون حدود ۱۷۶ تکلیف‌دستگاه احصا شده است. تکلیف دستگاه یعنی موضوعی مانند نوسازی حمل و نقل عمومی متوجه چندین دستگاه است که این موارد احصا است.

به عنوان مثال در این قانون دولت موظف بود از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودرو‌های فرسوده حمل و نقل عمومی با خودرو‌های نو را فراهم کند.

همچنین دولت مکلف بود در بودجه سالانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد (۴ %) با بازپرداخت ده ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

وزارت کشور موظف است از محل درآمد‌های عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک به میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را به میزان سالانه پنج درصد (۵ %) با اولویت کلانشهر‌ها و شهر‌های بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد؛ و خیلی از بند‌ها و تبصر‌هایی که با گذشت چندین سال هنوز عملیاتی نشده است و هر روز شاهد افزایش آلاینده در کشور به ویژه در کلانشهر‌ها هستیم.

براساس این گزارش متاسفانه جدی نگرفتن این موضوع از سوی دستگاه‌های اجرایی نه تنها سبب از بین رفتن و آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود بلکه باعث نابودی جان میلیون‌ها نفر در کشور می‌شود. علاوه براین باعث ایجاد انواع و اقسام بیماری‌ها نیز خواهد شد. می‌توان به این نکته کلیدی تأکید کرد و گفت روز‌های بی‌شمار هوای آلوده باعث می‌شود سلامت مردم به خطر بیفتد و منجر به سالانه مرگ حدود ۲۰ هزار نفر در کشور شود. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در دنیا باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با هشدار نسبت به عبور غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استاندارد‌های ملی، تاکید کرد با احتساب تأثیر پدیده ریزگردها، بیش از نیمی از جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند. بر اساس گزارش این مرکز، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور تقریباً با آمار تلفات جاده‌ای برابری می‌کند و خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران حدود ۲/۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این میزان برای کل کشور به هفت میلیارد دلار می‌رسد.