احیای حیات شرق خوزستان با آبگیری سد چمشیر
احیای حیات شرق خوزستان با آبگیری سد چمشیر
منتقدانی که هم اکنون گزارش ارزیابی زیست محیطی سد چمشیر را در اختیار دارند، تقاضای انتشار گزارش را می‌کنند، طبیعتا این گزارش پیشتر در اختیار تمامی پژوهشگران این حوزه قرار گرفته و کارشناسان خبره سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن را تایید کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مسئله سد چمشیر مدتی است که در رسانه‌ها به محل بحث تبدیل شده است. بر این مبنا نبود گزارش ارزیابی زیست محیطی در زمان ساخت سد، یکی از ادعاهایی است که توسط فعالان محیط زیستی طرح می‌شود.

این درحالیست که گزارش ارزیابی زیست محیطی پیش از شروع عملیات ساخت سد، توسط شرکت معتمد سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و بر مبنای این گزارش، سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز احداث سد را صادر کرده است.

بر اساس جزئیات گزارش ارزیابی زیست محیطی سد که در اختیار پژوهشگران قرار گرفته، شرح خدمات گسترده‌ای با توجه به نیاز صدور مجوز در دستور کار بوده است.
بر این مبنا، واکاوی شرح خدمات مطالعات ارزیابی زیست محیطی در قالب فصول از جمله، اثرات زیست محیطی سد چمشیر شامل آثار اقلیمی ساخت سد، آثار بر محیط‌های آبی، اثر احداث سد بر زمین‌شناسی منطقه، آثار احداث سد بر منابع خاک و همچنین رویش‌های طبیعی، حیات وحش و محیط اجتماعی، تاسیسات جانبی و … در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا، محمود محضرنیا، مجری طرح سد چمشیر در تشریح جزئیات گزارش ارزیابی زیست محیطی سد گفت: اساس کار سدسازی بر مبنای شفافیت است و این شفافیت در سرتاسر پروژه چمشیر به گواه کارشناسان قابلیت اندازه‌گیری دارد.

وی با اشاره به اینکه گزارش ارزیابی زیست محیطی در اختیار همه پژوهشگران منتقد قرار دارد، افزود: منتقدان سد چمشیر هم اکنون در حال نقد گزارش ارزیابی محیط زیستی سد چمشیر هستند که البته توصیه می‌کنم، تمامی گزارش محیط زیست به علاوه 25 جلد گزارش بررسی شروط مجوز را نیز مطالعه و سپس به اظهار نظر بپردازد.

محضرنیا گفت: جالب این است، منتقدانی که هم اکنون گزارش را در اختیار دارند، تقاضای انتشار گزارش را می‌کنند؛ طبیعتا این گزارش پیشتر در اختیار تمامی پژوهشگران این حوزه قرار گرفته و کارشناسان خبره سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن را بررسی کرده‌اند.

مجری طرح سد چمشیر گفت: سازوکار صدور مجوز محیط زیست مطابق قانون در دستور کار قرار گرفته و بازدیدهای متعددی نیز از پروژه انجام شده است که تمام مطالعات سد را تایید می‌کند.

وی افزود: فرصت طلایی آبگیری در بازه زمانی دی‌ماه تا فروردین‌ماه است و از دست رفتن هر روز در مسیر آبگیری، می‌تواند خسارت‌ بار باشد و فرآیند ابگیری را حداقل یکسال به تعویق بیندازد.

وی ادامه داد: سد چمشیر به واسطه تعدیل کیفیت آب در سراسر سال، حیات شرق خوزستان را متحول می‌کند و آبگیری نکردن این سد، احیای حیات این منطقه را یکسال به تعویق انداخته و 6 میلیارد یورو آب به دریا ریخته خواهد شد.

محضرنیا در بیان اینکه آبگیری در تاریخی خارج از زمان ارائه شده خلاف قانون است، گفت: تمام مسائل و جوانب سد مطالعه شده و به عنوان مجری اعلام می‌کنم که هیچ نگرانی زیست محیطی از آبگیری سد چمشیر وجود ندارد.

منبع: تسنیم