ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد
ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد
فناوران یک شرکت دانش بنیان پس از ۱۰ سال کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق به طراحی و تولید دستگاهی شدند که بدون استفاده از یون، اوزون و لامپ UV، هوا را به طور کامل ضدعفونی و تصفیه می کند و حتی قادر است ذرات آلاینده زیر ۲.۵ میکرون را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با پیشرفت علم و فناوری در سال های اخیر بسیاری از فناوران به دنبال روش ها و ساخت تجهیزاتی بوده اند که هرچه بیشتر عوامل آلودگی های هوا به خصوص آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی را به منظور کاهش شدت عواقب و خطرات آن برای سلامتی و البته حفظ سطح هوای پاک کنترل کنند.

در بسیاری از کلان شهرها اوزون مهمترین بخش آلودگی هوا محسوب می شودو گازهای تولیدشده از ماشین ها و موتورها و کارخانه ها پس از تعامل و برخورد با نور خورشید به اوزون و گازهای سمی تبدیل می شوند و مسمومیت هایی که توسط این گازها ایجاد می شود، در صورت عدم درمان به موقع، مرگ فرد مسموم را به دنبال خواهد داشت.

 

ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد

 

حال فناوران یک شرکت دانش بنیان در کشورمان پس از ۱۰ سال کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق به طراحی و تولید دستگاهی بسیار کاربردی با روش علمی به منظور تصفیه هوا در بخش های مختلف از جمله صنایع آلاینده صنعتی، نیمه صنعتی، بیمارستان ها و بخش خانگی شده است که بدون استفاده از یون، اوزون و لامپ UV که منشاء تخریب سیستم تنفسی هستند، هوا را به طور کامل ضدعفونی و تصفیه می کند.

دستگاهی که به گفته مهدی حسینیان رییس هیات مدیره و از بنیان گذاران شرکت دانش بنیان اندیشه سازان فرتاک خاورمیانه، محصولات خانگی و نیمه صنعتی این شرکت از تکنولوژی R.U.K بهره می برد که می تواند گازهای آلاینده که فیلترهای کربنی قابلیت جذب آنها را ندارند و حتی ذرات کمتر از ٢/٥ میکرون را از بین ببرد.

 

ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد

 

ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) یکی از اصلی ترین آلاینده های شهرهای بزرگ صنعتی هستند و طبق گزارش ها سالانه سه میلیون نفر در جهان بر اثر تنفس این آلاینده جان خود را از دست می دهند. این آلاینده نوعی قاتل خاموش است.

آلودگی هوا از اکسیدهای کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، اوزون و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تشکیل شده‌اند.

ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون که از گلبول‌های قرمز و سفید خون نیز کوچک‌تر هستند، به دلیل قطر کم و سبکی بیش از حد نسبت به سایر آلاینده‌ها تا مدت‌ها در هوا معلق می‌مانند و می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند.

کارشناسان معتقدند حتی ماندن در منزل نیز باعث نمی‌شود که در مقابل ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در امان باشیم؛ چراکه این ذرات ریزدانه به راحتی از منافذ مختلف نفوذ می‌کنند و روی مغز و گردش خون و به صورت مستقیم نیز بر ریه‌ها تاثیر می‌گذارند.

حسینیان با اشاره به اثربخشی این دستگاه در رفع مسائل زیست محیطی، اظهار کرد: دستگاه ما نخستین بار در جشنواره خوارزمی ارائه و ثبت شد و پس از تحقیق و توسعه، حالا شرکت ما که خانواده ١٠٢ نفره دانش بنیان است، این محصول را با کاربری های متفاوت ارائه می کند.

به گفته این فعال حوزه نوآوری، در این دستگاه هیچگونه یون و اوزونی تولید نمی شود و راندمان بسیار بالایی دارد.

حسینیان با بیان اینکه، این مجموعه فناور قادر است سالانه ۵ هزار دستگاه تصفیه هوا در مقیاس صنعتی و خانگی تولید کند، افزود: دستگاه خانگی ساخته شده به لحاظ قیمتی با نصف قیمت محصولات بازار و حدود ٢٧ میلیون تومان عرضه می شود.

وی ادامه داد: شرکت ما آمادگی دارد با تمام صنایع مولد آلاینده که مشکلات زیست محیطی دارند، همکاری کند و دستگاه هایی متناسب با نیاز آنها و البته راندمان بالا طراحی و عرضه کند.

 

ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد

 

حسین قریشی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان و یکی دیگر از بنیان گذاران این مجموعه فناور نیز به ایرنا گفت: دستگاه تصفیه هوا تولیدی با تکنولوژی انحصاری R.U.K در بخش خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی است که با راندمان بالا به بازار عرضه می شود.

تکنولوژی انحصاری RUK از صفحات مشبک با آلیاژ و روکش خاصی تشکیل شده است که به صورت موازی قرار گرفته اند و از یک اصل ساده جهت از بین بردن آلودگی های آزاد در هوا استفاده می کنند، به این صورت که با تخریب دیواره سلولی و سپس شکستن زنجیره RNA و DNA میکروارگانیسم ها (از جمله ویروس کرونا) علاوه بر ضدعفونی کردن هوا باعث جلوگیری از رشد آن ها در فیلترها شده و همچنین به دلیل خاصیت کاتالیزوری صفحات پیوند مولکولی گازهای آلاینده و بوها را شکسته و به تجزیه و از بین بردن آن ها می پردازد.

وی تصریح کرد: تکنولوژی موجود در دستگاه تصفیه هوای این شرکت با بهره گیری از صفحات و روکش آلیاژی خاص، می تواند میکروارگانیسم ها، قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان افزود: این دستگاه می تواند RNA و DNA میکرو ارگانیسم ها را از بین ببرد و ویروس های مرده را در سطح بعدی فیلترها جذب کند که دیگر دستگاه های تصفیه هوای موجود در بازار این امکان را ندارند.

وی با اشاره به دستگاه های موجود در بازار گفت: دستگاه های بدون فیلتر از یون و اوزون استفاده می کنند که طبق سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA، اوزون در سطح پایین هم به سیستم تنفسی آسیب می رساند.

 

ساخت دستگاه دانش‌بنیان ایرانی که ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون را از بین می‌برد

 

قریشی ادامه داد: دستگاه های فیلتردار هم میکروارگانیسم ها را در سطح فیلترها جذب می کنند اما به دلیل وجود رطوبت درون فیلترها دوباره تکثیر می شوند.

وی با اشاره به همکاری با مراکز درمانی و بیمارستانی، دانشگاه ها، کارخانجات فولاد و آستان قدس رضوی در کشورمان تصریح کرد: در حال حاضر پروژه ای ٢ میلیون دلاری برای لاین یک واحد اسیدشویی فولاد مبارکه را در دست اقدام داریم که امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.

مدیرعامل این شرکت فناور همچنین اظهار کرد: این دستگاه تصفیه هوا در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی کشور به ثبت اختراع رسیده است.