گلایه کامیون‌داران از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی| سوخت اضطراری ۱۰ برابر قیمت به رانندگان فروخته می‌شود
گلایه کامیون‌داران از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی| سوخت اضطراری ۱۰ برابر قیمت به رانندگان فروخته می‌شود
رئیس کانون کامیون‌داران کشور با طرح این پرسش که چرا سوخت اضطراری از کارت کامیون‌داران حذف شد، گفت: برخی جایگاه‌داران این سوخت را با قیمت ۱۰ برابری به رانندگان می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» چهارشنبه گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته بررسی مشکلات تامین سوخت کامیون‌داران خبر داده و گفته بود:‌ این کمیته تا سه هفته آینده طرحی را برای رفع مشکلات سوخت کامیون‌داران تدوین  کرده و آنرا به کمیسیون عمران مجلس ارائه می‌کند.

محمدرضا رضایی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای با کامیون‌داران، رئیس سازمان راهداری و مسئولان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار کرد تا مشکلات کامیون‌داران در حوزه تامین سوخت، توزیع بار و خسارت‌های احتمالی در طول مسیر مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آن چاره اندیشی شود.

وی افزود: مقرر شد کارگروهی با حضور مسئولان سازمان راهداری و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و نماینده کامیون داران تشکیل و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن تا 3 هفته آینده طرحی برای حل مشکلات آنها به ویژه در حوزه تامین سوخت به کمیسیون ارائه کنند.

وی تاکید کرد: طبیعتاً میزان سوخت کامیون‌های کارکرده و نو تفاوت داشته و این مهم باید در سهمیه آنها نیز لحاظ شود از طرفی باید میزان مصرف سوخت کامیون‌ها نیز مطابق مسافت طی شده آنها محاسبه شود. همچنین مقرر شد خسارت کامیون‌هایی که در طول مسیر به دلایل مختلف دچار آسیب می‌شوند، توسط سازمان راهداری پرداخت و جبران شود.

مشکل کامیون‌داران در تامین سوخت

در همین رابطه فیروز خدایی رئیس کانون سراسری کامیون‌داران کشور گفت: در جلسه اخیر با حضور مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، نهادهای نظارتی و … جلسه‌ای برای بررسی وضعیت کامیون‌داران برگزار شد.

وی با بیان این‌که کامیون‌داران در تامین سوخت به شدت در مضیقه هستند، یادآور شد: متاسفانه از سال گذشته همزمان با بروز مشکل برای سامانه هوشمند سوخت، مشکلات کامیون‌داران هم شروع شد.

وی توضیح داد: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ کامیون‌داران حذف سوخت اضطراری در کارت‌های سوخت بوده که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی آنرا انجام داده است. این سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد و آنها سلیقه‌ای آنرا به رانندگان می‌دهند.

وی بیان کرد: با این‌که قیمت هر لیتر سوخت به اصطلاح اضطراری 60 تومان است اما برخی جایگاه‌داران این سوخت را با 10 برابر قیمت مصوب یعنی 6000 هزار تومان به رانندگان می‌فروشند. این تخلف است است، ما پیشنهاد داده‌ایم سوخت ناوگان کامیون مانند خودروهای شخصی اعمال شود. خودروهای شخصی پس از اتمام سهمیه 30 لیتری با کارت خود از سهمیه 3000 تومانی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: رانندگان سوخت را از جایگاه‌ها دریافت می‌کنند و ما که نمی‌توانیم از بقالی سوخت خریداری کنیم.

رئیس کانون سراسری کامیون‌داران یکی دیگر از مشکلات کامیون‌دارن در بخش سوخت را حذف سهمیه پایه اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال هر ماه 10 درصد از این سهمیه را کاهش دادند تا این‌که آنرا کلاً حذف کردند. این کار اشتباه بود چراکه کامیون‌داران بار خود را اول شهر مقصد خالی نمی‌کنند.

خدایی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود: سهمیه سوخت کامیون‌ها بر اساس پیمایش محاسبه می‌شود؛ به این‌صورت که از خروجی شهر مبدا تا ورودی شهر مقصد محاسبه شده و سوخت تخصیص می‌یابد. اما رانندگان که بار را در ورودی شهر خالی نمی‌کنند. مثلاً قرار است باری از شیراز به نقطه‌ای از شرق تهران حمل شود، آیا می‌توان این بار را در میدان آزادی تخلیه کرد؟

منبع: تسنیم