اعطای خوراک ارزان‌ مانع توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
اعطای خوراک ارزان‌ مانع توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: خام فروشی، فرآوری‌نشدن محصولات، استفاده نکردن از تکنولوژی‌های نوین و همچنین شیوه مدیریت سوخت و یارانه پنهان انرژی، می‌تواند در توسعه‌ نیافتن زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»‌بهروز محبی‌نجم‌آبادی گفت: یکی از مسائل جدی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم، بحث یارانه پنهان انرژی است که صنایع عمده، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌هایی که خوراک‌شان انرژی است، از این یارانه بهره‌مند هستند.

* قیمت پایین انرژی و رانت خوراک موجب مصرف بی‌رویه انرژی صنایع عمده شده است

وی گفت: ما به یک‌باره نمی‌توانیم این یارانه را حذف و افزایش قیمت را بر انرژی اعمال کنیم زیرا موجب تحمیل بیشتر فضای تورمی در کشور می‌شود بنابراین کمیسیون‌های مرتبط و همچنین مرکز پژوهش های مجلس می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و گام‌های مؤثری در جهت واقعی‌سازی قیمت‌ها بردارد.

محبی‌نجم‌آبادی یادآور شد: ما در حوزه صنایع باید به بهر‌وری توجه ویژه‌ای داشته باشیم، اما متأسفانه میانگین مصرف انرژی در تولید کالا در کشورمان از سایر کشورها بالاتر است و رتبه‌‌ نگران کننده‌ای در اتلاف انرژی داریم، در حقیقت قیمت پایین انرژی و رانت خوراک موجب مصرف بی‌رویه انرژی صنایع عمده شده است.

* اعطای خوراک ارزان‌ سد راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه سال‌های گذشته اقدامات زیرساختی در جهت افزایش منابع گازی صورت نگرفت و این موجب ناترازی گاز در کشور شد. در کنار این ناترازی علاوه بر اینکه می‌توانیم سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار قرار دهیم، می‌توانیم گام به گام و به صورت هوشمندانه به سمت واقعی‌سازی قیمت انرژی در صنایع برویم تا هم مصارف صنایع به حداقل برسد و هم در سرمایه‌گذاری‌های نوین کمک کند.

این نماینده مجلس درباره اعطای رانت خوراک و سوخت ارزان و همچنین حاشیه سود بالای خام‌فروشی در ابتدای زنجیره صنعت پتروشیمی اظهار داشت: اساسا خام‌فروشی، عدم فرآوری محصولات، عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین و سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین شیوه مدیریت سوخت و یارانه پنهان انرژی می‌تواند در عدم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اثرگذار باشد. خوشبختانه در شرایط فعلی اتفاقات خوبی در حوزه‌‌ فروش نفت در حال جریان است که قطعاً می‌تواند در تصمیمات زیر ساختی کمک حال باشد.

* شناورسازی قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها از طریق فرمول شناور خوراک مصوبه وزارت نفت

محبی نجم‌آبادی گفت: شناورسازی قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها بدین معنا است که بر اساس قیمت گاز و خروجی که از حاصل می‌شود تصمیماتی گرفته شود که این تصمیمات قابل تغییر باشد. در حقیقت بر اساس قیمت گاز داخلی و گاز چندین کشور که هاب انرژی هستند این تصمیمات اخذ خواهد شد لذا این تصیمات می‌تواند در راستای واقعی‌سازی قیمت گاز و مناسب سازی قیمت با بازارهای جهانی اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: شرایط انرژی کشور فوق‌العاده خاص است و در چنین شرایطی که متأسفانه ما دچار هدر رفت انرژی هستیم باید تصمیماتی بگیریم که اتفاقات خوبی را به دنبال داشته باشد و مصرف انرژی را اصلاح کند. طبق شیوه پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس، اگر هر ساله 20 درصد به قیمت سوخت صنایع عمده و همچنین پتروشیمی اضافه شود، پس از سه سال قیمت خوراک با سوخت گاز صنایع برابر خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: در واقع با اجرای این چنین برنامه‌هایی می‌توانیم در جهت واقعی‌سازی قیمت‌ها گام برداریم تا صنایع نیز مجبور به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت شوند و از هدررفت انرژی صنایع جلوگیری کنیم.

بنابراین گزارش طبق گزارش آژانس بین‌الملل انرژی در سال ۲۰۲۱، ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی، برای کالا و خدمات انرژی مصرف می‌کند؛ در واقع روند مصرف سالانه انرژی ایران برخلاف تجربه سایر کشورهای دنیا که کاهشی هستند، صعودی است و مهم‌ترین دلیل این افزایش مصرف انرژی، پایین بودن نرخ آن است.

منبع: فارس