پیشنهاد رئیس جمهور چین به کشورهای عربی خلیج فارس برای معامله نفت با یوان
پیشنهاد رئیس جمهور چین به کشورهای عربی خلیج فارس برای معامله نفت با یوان
رئیس‌جمهور چین اعلام کرد باید از بورس نفت و گاز شانگهای به‌عنوان پلتفرمی جهت تجارت انرژی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با استفاده از یوان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در روز جمعه در ریاض اعلام کرد چین و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باید از بورس نفت و گاز شانگهای به‌عنوان پلتفرمی جهت تجارت انرژی با یوان استفاده کنند.

 وی در سخنرانی خود در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس و چین گفت:« چین به واردات حجم بالایی از نفت خام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ادامه و واردات گاز طبیعی مایع را هم گسترش می‌دهد تا همکاری در زمینه توسعه تولید نفت و گاز، خدمات مهندسی، ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و پالایشگاهی تقویت شود و بتوان از بورس نفت و گاز شانگهای به‌عنوان پلتفرمی جهت انجام تجارت نفت و گاز با یوان استفاده کرد».

شی در سخنرانی خود زمینه‌های دیگری را هم برای همکاری در 3 تا 5 سال آینده معرفی کرد که شامل منابع مالی و سرمایه‌گذاری، نوآوری و فناوری‌های جدید، هوافضا و زبان و فرهنگ می‌شود.

 وی گفت:«چین امیدوار است بتواند در زمینه نظارت‌های مالی با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس همکاری کند، راه ورود شرکت‌های اعضای این شورا به بازار سرمایه چین تسهیل و یک انجمن سرمایه‌گذاری مشترک با این شورا تأسیس شود».

 شی همچنین از شورای همکاری خلیج‌فارس خواست با کشورش در ایجاد اتحاد، توسعه و امنیت همکاری کند.

 دیدار رئیس‌جمهور چین در شرایطی صورت‌گرفته که اتحاد بلندمدت ریاض با واشنگتن به‌خاطر مسائل حقوق بشر، سیاست انرژی و همچنین روسیه مختل شده‌است.

منبع: تسنیم