آیا آبگیری سد چم‌شیر تهدید جدی برای محیط زیست است؟
آیا آبگیری سد چم‌شیر تهدید جدی برای محیط زیست است؟
امروزه خبر‌های ضد و نقیضی در رابطه با احداث سد چم‌شیر به گوش می‌رسد که انگار کابوس فاجعه‌آمیز سد گتوند و شوری آب کارون را در ذهن کشاورزان منطقه بار دیگر زنده کرده است. حال این سوال پیش می‌آید آیا این سد تهدیدی برای محیط زیست خوزستان است؟

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از سد‌هایی که در دست اجراست سد چم‌شیر در گچساران است که احداث آن از نظر محیط زیستی مخالفت‌هایی را در پی داشته است.طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث شده است. تاکنون برای اجرای آن ۲۰۰۰ میلیارد هزینه شده است.

این سد بر روی رودخانه زهره قرار داشته و ۲.۳ میلیارد متر مکعب حجم این سد بوده و با آبگیری، ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم را آبی می‌کند. تولید برق در این سد ۷۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه دارد.

امروزه خبر‌هایی در خصوص این سد به گوش می‌رسد که انگار کابوس فاجعه‌آمیز سد گتوند و شوری آب کارون را در ذهن کشاورزان منطقه بار دیگر زنده کرده است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند سد چم‌شیر روی گنبد‌های نمکی ساخته نشده است. چرا که بدنه سد چمشیر روی لایه آهک و آهک مارنی سازند میشان قرار دارد و در مخزن سد چمشیر هیچگونه برونزدی از توده نمک وجود ندارد.

ایران با بارندگی به طور متوسط سالیانه ۲۴۰ میلیمتر با توجه به میانگین ۷۵۰ میلیمتر جهانی و یکهزار و ۲۵۰ میلیمتری قاره آسیا کشوری خشک محسوب می‌شود به همین دلیل توسعه سد در کشور به ویژه محل حوزه آبریز رودخانه زهره ضرورت دارد؛ بنابراین چاره‌ای جز احداث سد یا شیرین کردن آب‌های شور نداریم و با توجه به اینکه شیرین کردن آب دریا بسیار هزینه بر است سدسازی گزینه‌ای خوب برای تامین آب است.

براساس این گزارش برخی از صاحبنظران اعتقاد براین دارند که احداث این سد همانند سد گتوند است که دوباره فاجعه محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که توده نمکی گچساران ۲ و نیم کیلومتر در مخزن ۶۰ کیلومترمربعی گتوند بوده و این درحالی است که در سد چم شیر ۷۰ درصد دریاچه این سد در گنبد نمکی سازند واقع شده است.
همچنین یکی دیگر از انتقاد‌هایی که بر سد چم شیر وارد شده از بین رفتن گونه‌های جنگلی در مسیر است.