عباسی: مدیریت ناترازی انرژی در سطح کشور نیازمند فرماندهی واحد است
عباسی: مدیریت ناترازی انرژی در سطح کشور نیازمند فرماندهی واحد است
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که یک فرماندهی واحد برای مدیریت ناترازی انرژی و بهینه سازی مصرف در سطح کشور ایجاد نشده، راهی جز صرفه جویی در مصرف نداریم.

به گزارش«نبض انرژی»فریدون عباسی، با اشاره به ناترازی گاز در سطح کشور درباره راهکارهای مدیریت آن، بیان کرد: مشکل اصلی امروز کشور در این حوزه انسجام مدیریت است. بایستی در مسائل مهم کشور فرماندهی واحد داشته باشیم، بنده به این دلیل از لغت نظامی فرماندهی استفاده می کنم چراکه این فرد باید دارای اختیارات ویژه ای باشد تا زمانی که نظرات کارشناسی را گرفت دستور دهد و کار را جلو ببرد. مسئله ناترازی در حوزه انرژی چه در حوزه برق و گاز و چه حوزه بنزین به میزان تولید و مصرف آن باز می گردد، زمانی که تولید به هر دلیلی محدود شده و ما نتوانیم در حوزه توسعه ای سرمایه گذاری کنیم و میزان مصرف نیز رشد داشته باشد با ناترازی روبه رو خواهیم شد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید همواره به دنبال منابع جدید جایگزین نیز باشیم. ما در هر دولتی به همه خانه ها گاز می دهیم. در برخی از مناطق منطقی است که گاز رسانی انجام شود اما تا چه حد باید این مسیر ادامه یابد؟ آیا زمانی که خانه ها را گاز کشی کردیم باید صرفا از همین منبع انرژی گاز استفاده کنیم؟ سیمان و فولاد خود را نیز با گاز آن هم با قیمت پایین تولید کنیم و سپس این محصولات را در بازارهای جهانی بفروشیم و سود بیشتری را به جیب شرکت های خاصی بریزیم.

مردم باید حاصل صرفه جویی را در زندگی خود ببینند

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در کوتاه مدت تا زمانی که یک فرماندهی واحد برای این حوزه ایجاد  نشده، راهی جز صرفه جویی برای مدیریت این ناترازی نداریم. برای این امر نیز باید دست کمک  به مردم دراز کنیم تا مردم صرفه جویی کرده و حاصل این صرفه جویی را در زندگی خود ببینند. به عنوان مثال سیاست های تشویقی برای افرادی که در مصرف گاز صرفه جویی می کنند درنظر گرفته شود. از این طریق می توان از مردم کمک گرفت تا این ناترازی را پشت سرگذاریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: ما باید راندمان نیروگاه ها را بالا ببریم، منابع جدید را شناسایی کنیم، چاه هایی که افت فشار داشتند، تقویت فشار برای آنان صورت گیرد. بدین  طریق در ظرف چند سال آینده می توان مشکل را در این حوزه برطرف کرد.

نیازمند همکاری بین دستگاهی برای بهینه سازی مصرف هستیم

وی با بیان اینکه از سوی دیگر رعایت استانداردها در ساخت ساختمان ها نیز نقش موثری در جلوگیری از هدر رفت انرژی دارد، افزود: این خیلی مهم است که ما از مصالح ساختمانی عایق استفاده کنیم؛ استفاده از پنجره ها و درب های استاندارد موثر است. امروز رنگ هایی به عنوان پوشش استفاده می شود که اگر روی سقف ساختمان زده شود مانع ورود حرارت به داخل می شود. اگر هم روی دیوارها زده شود، اجازه خروج سرما یا گرما از داخل به بیرون را نمی دهد، در حوزه مهندسی شیمی وضعیت مناسبی داریم اما هنوز این رنگ های عایق را تولید نکرده‌ایم.

عباسی بیان کرد: توان و تکنولوژی کشور این اجازه را می دهد که در مسیر بهینه سازی مصرف گام برداریم. مثلا سر ریز تکنولوژی سانتریفیوژ در الکتروموتورهای کولرهای آبی به کار گرفته  می شود، ما حدود ۲۰ سال پیش حوزه تکنولوژی را حل کردیم اما در حوزه اجرا از آن استفاده نکرده ایم.

وی در پایان گفت: زمانی که بنده گفتم نیازمند یک فرماندهی واحد در این حوزه هستیم یعنی مجموعه ای از دستگاه ها باید با یکدیگر همراه شوند و یک دستورالعمل نوشته و سپس یک مدل تامین مالی نیز برای آن پیش بینی کنند.

منبع: ایسنا