افزایش ۱۵ میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل یورو در پالایشگاه اصفهان
افزایش ۱۵ میلیون لیتری ظرفیت تولید گازوئیل یورو در پالایشگاه اصفهان
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: امسال ۲ طرح در حوزه پالایش و پخش به بهره‌برداری رسید، در پالایشگاه اصفهان ۱۵ میلیون لیتر به تولید گازوئیل یورو افزوده شد، در پالایشگاه آبادان نیز فاز دوم به بهره‌برداری رسید و در انتهای سال نیز در پالایشگاه شیراز طرح‌هایی خواهیم داشت.

به گزارش«نبض انرژی»«جلیل سالاری» در همایش مدیران ارشد صنعت نفت به دستاوردها و اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در یک سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در آغاز فعالیت در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت جدید، با حمله سایبری مواجه شدیم که در مقابله با آن موفق بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به موضوع سوخت‌رسانی اشاره کرد و افزود: در ایامی که از دوران کرونا عبور کردیم توانستیم بدون هیچ مشکلی سوخت را در همه نقاط کشور تامین و شرایط پایدار و مناسب سوخت‌رسانی را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به برخی چالش‌های این شرکت اشاره و تصریح‌کرد: این شرکت یک شرکت کارمزدی بود و در عمل منابعی در اختیار نداشت. تبصره ۱۴ را نیز باید تامین می‌کرد و از طرفی با توجه به افزایش سنواتی کارمزد، تبصره ۱۴ دیگر کارآیی لازم را نداشت.

سالاری با بیان اینکه نظام شرکت ملی پالایش و پخش باید از نظام کارمزدی به سمت نظام توسعه‌ای حرکت کند، گفت: در نظام توسعه‌ای ضرورت دارد که در برنامه هفتم و بودجه یک اصلاحی در ساختار ریل‌گذاری ایجاد شود. وضعیت مجوزهایی که در سال‌های گذشته داده شده بود از یک شرایط جامع و یکسانی برخوردار نبود. وقتی تولید پایدار در یک مجموعه اتفاق می‌افتاد طبعا باید بحث زیرساخت، انتقال و ذخیره‌سازی پیش‌بینی شود.

وی افزود: مجوزهایی را داده بودند، اما بعد از آن بحث زیرساخت و مسیر انتقال دیده نشد، همچنین موضوع ذخیره‌سازی نیز نواقصی دارد. باید در این بخش طرحی جامع اجرا و احکام برنامه هفتم نیز دیده شود. اگر معیارها را بررسی کنیم می‌بینیم که نسبت به عملکرد انحراف داریم و ریل‌گذاری‌های گذشته نیز باید بازسازی شوند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: با توجه به هدف‌گذاری که در این مجموعه انجام شده باید ظرفیت ذخیره‌سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر در روز افزایش دهیم، مسیر انتقال و توزیع نیز باید مدیریت شود. ما پالایشگاه ساخته‌ایم اما خوراک، انتقال و ذخیره‌سازی سوخت آن دیده نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برای همه مجموعه‌ها طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امسال ۲ طرح در حوزه پالایش و پخش به بهره‌برداری رسید، در پالایشگاه اصفهان ۱۵ میلیون لیتر به تولید گازوئیل یورو افزوده شد، در پالایشگاه آبادان نیز فاز دوم به بهره‌برداری رسید و در انتهای سال نیز در پالایشگاه شیراز طرح‌هایی خواهیم داشت.

سالاری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما نقدینگی است، گفت: ما برای نقدینگی اقدام‌هایی را انجام دادیم که از محل سود عملیاتی و تکالیفی که در قانون پیش‌بینی شده بخشی از نقدینگی شرکت‌های پالایشی تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به موضوع اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توسط این شرکت اشاره و عنوان کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است، ماندگاری نیروها یکی از چالش‌هایی است که در حوزه صنعت نفت و صنعت پالایشی با آن مواجه هستیم و ضرورت دارد به این موضوع پرداخته شود. همچنین در بحث اهداف توسعه‌ای که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده به بازبینی ساختار و ارزیابی در حوزه مشاغل نیاز داریم، همچنین توسعه زیرساخت‌های رفاهی و ورزشی و ساخت مسکن، بیمه و بهداشت و درمان و غیره باید مدنظر قرار گیرند.

سالاری موضوع سوخت‌رسانی پایدار را از مهم‌ترین موارد در شرایط فعلی دانست و تاکید کرد: در شرایط فعلی توجه همه شرکت‌های پالایشی باید به سوخت‌رسانی و تولید مستمر و جلوگیری از توقف ناخواسته باشد تا بتوانیم مصرف جهش یافته را در این دوران گذار پشت‌سر بگذاریم.