افزایش صادرات گاز در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود
افزایش صادرات گاز در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش صادرات داشتیم و در ۱۴۰۱ صادارت سالیانه تا ۲۱.۴ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش«نبض انرژی»«مجید چگنی» در آیین گردهمایی و هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت در تشریح بهره‌مندی مشترکان از نعمت گاز، گفت: بهره‌مندی خانوارهای شهری تا پایان پارسال ۹۸.۴ درصد بود که تا پایان سال جاری به ۹۸.۷ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۹ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بهره‌مندی خانوارهای روستایی را نیز توضیح داد و افزود: ۳۷ هزار ۸۶۸ روستا تا پایان سال از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند و بهره‌مندی خانوار روستایی که ۸۵.۶ درصد بود به ۸۵.۷ درصد و تا سال ۱۴۰۲ به ۸۸.۱ درصد می‌رسد.

چگنی در مورد حجم گاز انتقال داده شده سالیانه نیز گفت: در ۱۴۰۰ در مجموع رشد خوبی را در گاز رسانی داشتیم و از ۲۳۳ میلیارد متر مکعب به ۲۳۸ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

افزایش صادرات گاز در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود

وی درباره صادرات گاز نیز تصریح‌کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش صادرات داشتیم و در ۱۴۰۱ صادارت سالیانه تا ۲۱.۴ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به سیاست‌های تجارت گاز دولت سیزدهم با رهنمودهای وزیر نفت اشاره کرد و توضیح داد: تجارت گاز را با همسایگان فعال کردیم و با تفاهم‌نامه‌هایی که با عمان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و پاکستان که در شرف انجام است، ظرفیت‌های موجود افزایش خواهد یافت.

وی از فعال‌سازی سوآپ گاز یاد کرد و گفت: در سال گذشته سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان فعال شد که کمک خوبی بود که ناترازی در شمال شرق کشور را تسهیل کنیم، در هفته‌های اخیر نیز تمدید تهاتر گاز با ارمنستان را محقق کردیم و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه را با مذاکرات دنبال می‌کنیم.

گازرسانی به استان‌های محروم در اولویت

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه اولویت ما گازرسانی به استان‌های محروم است، بیان‌داشت: وزیر نفت بر این موضوع تاکید داشت، بر همین اساس در استان سیستان و بلوچستان، پنج استان معین را درگیر گازرسانی به این استان کردیم که در حال کمک‌رسانی برای گازرسانی هستند و در استان هرمزگان نیز سه استان درگیر گازرسانی شدند.

چگنی در تشریح طرح‌های اولویت‌دار این شرکت، توضیح داد: در زمینه هوشمندسازی قراردادی با دانشگاه مالک‌اشتر در حال انجام است، همچنین مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی که یکی از شاخصه‌های اولویت‌دار وزارت نفت به‌شمار می‌رود، در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری پارک گوگردی «خانگیران» ابتدای سال توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد و برای موضوع ساخت بار اول تعداد زیادی قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کردیم که در سال‌های آینده به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از شاخص فلرینگ به‌عنوان اولویت وزارت نفت یاد کرد و گفت: به‌تازگی قراردادهایی با دو شرکت منعقد کردیم که کاهش محسوس در فلرینگ پارس‌جنوبی خواهیم داشت و دو مزایده برای سایت‌های یک و ۲ آماده کردیم که شنبه هفته آتی برگزار می‌شود.

چگنی بیان‌داشت: بهینه‌سازی مصرف سوخت اولویتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و طرح‌هایی در دست اقدام داریم و یکی از مشکلات ما ناترازی گاز است که باید تدابیری اندیشیده شود تا در سوخت‌رسانی کشور مشکل نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ ظرفیت پالایش و نم‌زدایی گاز کشور یک میلیارد و ۳۱ میلیون متر مکعب در روز بود که با آمدن گاز فاز ۱۴ به مدار این میزان به یک‌میلیارد و ۵۹ میلیون مترمکعب در روز رسید.

به گفته این مقام مسوول، در سال قبل از دولت سیزدهم ۳۸ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال داشتیم که این میزان به ۳۸ هزار و ۲۵۱ کیلومتر افزایش پیدا کرد، در دوره قبل به یک‌هزار و ۲۲۱ شهر و ۳۵ هزار ۵۷۵ روستا گاز رسانی شده بود و در سال نخست دولت سیزدهم ۶ شهر اضافه شد و ۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی گفت: تعداد توربوکمپرسورهای انتقال گاز تا شهریور ۱۴۰۰ برابر ۳۲۶ دستگاه بود که این عدد در شهریور ۱۴۰۱ به ۳۳۷ رسید، در دوره قبل ۲۹.۵ میلیون واحد تحت پوشش گاز رسانی بودند که این عدد به بیش از ۳۰ میلیون واحد رسید، مشترکان نیز از ۲۶ میلیون به ۲۶.۶ میلیون رسید و در مجموع ۷۵ درصد انرژی کشور به واسطه گازرسانی تأمین می‌شود. همچنین شبکه گازرسانی شهری و روستایی به بیش از ۴۲۰ هزار کیلومتر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه‌داد: برداشت از منابع در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۸۸ میلیارد مترمکعب بوده است که امید می رود در ۱۴۰۱ به ۳۰۵ میلیارد مترمکعب برسیم و پیش‌بینی می‌شود با توسعه‌های جدید در پارس‌جنوبی و میدان‌های مستقل برداشت به ۳۱۰‌میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۲ برسد.

ظرفیت پالایش و نم‌زدایی گاز افزایش پیدا می‌کند

چگنی درباره پیش‌بینی افزایش ظرفیت پالایش و نم‌زدایی نیز گفت: انتظار می‌رود یک میلیارد و ۳۱ میلیون ظرفیت با تکمیل فاز ۱۴ به یک میلیارد و ۷۳ و در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب برسد.

وی درباره طرح‌های ذخیره‌سازی، تصریح کرد: چند طرح ذخیره‌سازی در دست اجرا داریم، فاز دوم شوریجه دی در دست اجرا است که افزایش ذخیره‌سازی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز را محقق می‌کند، همچنین فاز دوم سراجه که اکنون مناقصه آن در حال انجام است و با اجرای آن میزان برداشت در چهار ماهه سرد سال پنج میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت که جمع پروژه‌های در دست اجرا ظرفیت برداشت گاز را تا ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره طرح‌های انتقال گاز، تصریح کرد: خطوط بهره‌برداری شده نزدیک به ۳۸ هزار کیلومتر بود که با طرح‌های در دست اجرا شامل ۱۴ طرح عمده که از سوی شرکت مهندسی توسعه گاز در دست اقدام است، این میزان تا پایان سال به ۳۸‌هزار و ۹۵۲ کیلومتر می‌رسد.

چگنی، درباره دستگاه‌های توربوکمپرسور نیز گفت: برای تقویت فشار در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲۶ دستگاه داشتیم که به ۳۳۷ در ۱۴۰۱ رسیدیم و در ۱۴۰۲ به ۳۴۸ دستگاه خواهیم رسید.