مشترکین گازخانگی در صورت کاهش مصرف، پاداش دریافت خواهند کرد
مشترکین گازخانگی در صورت کاهش مصرف، پاداش دریافت خواهند کرد
آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش تعرفه گازبها و طرح‌های تشویقی آن به وزارت نفت ابلاغ شد.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، گفت: مشترکین خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد.

وی تأکید کرد: مشترکینی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آن‌ها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آن‌ها صد در صد رایگان خواهد بود.

چگنی تصریح کرد:: تعرفه مشترکین با مصرف متعارف که در سه پله اول قرار دارند، نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و صورتحساب آن‌ها مشابه سنوات گذشته است؛ تنها تعرفه مشترکین پرمصرف بخش خانگی، یعنی از پلکان ۴ به بعد افزایش یافته است. این تغییر تعرفه از ۱۶ آذرماه در صورتحساب‌های مشترکین محترم اعمال می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: بر همین اساس، گازبهای مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و مصرف آن‌ها در حد متعارف است (سقف مصرف مجاز پله ۳ در هر اقلیم)، رایگان خواهد بود، ولی در عین حال، مشترکین عادی و حتی مشترکین کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر از این سقف مصرف، عبور کنند، حجم مازاد مصرف آن‌ها، مشمول پرداخت تعرفه‌های پلکانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که اکنون ۶۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال از سوی مشترکین پرمصرف (پلکان ۴ تا ۱۲) مصرف می‌شود و در عین حال، بیشترین میزان یارانه پنهان انرژی را مشترکین پرمصرف دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بیش از ۶۴ درصد از مشترکین که در پلکان اول تا سوم قرار دارند، تنها ۳۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی در دوره سرد سال را مصرف می‌کنند که تعرفه آن‌ها افزایشی نداشته است.

وی در ادامه، افزود: بر این اساس، در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی، با مصوبه هیأت وزیران، برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذر اجرایی شده است.

به گفته چگنی، بر اساس این آیین‌نامه، اماکن مذهبی، هتل‌ها، مساجد و … اگر بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به بازه مشابه در سال قبل، صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، به ازای هر یک درصد صرفه‌جویی، ۱۰ درصد بخشودگی در گازها و تا سقف ۴۰ درصد خواهند داشت.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، درخصوص واحدهای صنعتی نیز توضیح داد: مشترکین صنعتی هم، چنان‌چه بتوانند اورهال (تعمیرات اساسی) خود را به دوره سرد سال موکول کرده و حداقل ۵ روز متوالی، ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، گازبهای آن‌ها متناسب با حجم گاز صرفه جویی شده، ۵ درصد بخشودگی خواهد داشت.

گفتنی است، بر اساس مصوبه ابلاغی، مصرف متعارف در پلکان اول تا سوم اقلیم ۳ (بیش از ۵۰ درصد مشترکین در این اقلیم قرار دارند)، به ترتیب، ۱۷۵، ۲۵۰ و ۳۲۵ مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی در ماه و محاسبه گازبهای پلکان اول تا سوم بدون افزایش نسبت به قبل و مشابه سنوات گذشته است، اما محاسبه تعرفه گازبهای پله‌های چهارم به بعد که با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد، به این صورت است که پلکان ۴، ۵ و ۶، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته و پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب، مترمکعبی ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد؛ اما این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه می‌شود، ضمن آنکه این محاسبات از ۱۶ آذرماه به بعد، اجرایی و تا پیش از آن، با همان نرخ مصوب قبلی محاسبه خواهد شد.