افزایش عرضه گاز طبیعی روسیه به چین
افزایش عرضه گاز طبیعی روسیه به چین
روسیه به دنبال تعمیق بیشتر روابط خود با چین در زمینه انرژی، صادرات گاز خود به این کشور را افزایش خواهد داد.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد جریان گاز طبیعی به سمت چین را با درخواست پکن افزایش می‌دهد. این شرکت که گاز خود را از طریق خط لوله قدرت سیبری به چین ارسال می‌کند، اعلام کرد صادرات روزانه از این خط لوله در روز چهارشنبه به بالاترین رقم رسیده است. جریان گاز به چین 16.1 درصد بالاتر از آن چیزی است که درمورد آن توافق شده بود.

 درحالی‌که روسیه صادرات گاز به شرق را افزایش می‌دهد، به همان ترتیب هم نفت کمتری از طریق یک خط لوله در اوکراین و همچنین خط لوله ترک استریم به غرب می‌فرستد.

 روسیه در اوایل سال جاری میلادی با ادعای مشکلاتی که تحریم‌ها برای تعمیر توربین گاز به وجود آورده‌اند، ارسال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم به آلمان را کاهش داد و پس‌از آن در اوایل سپتامبر جریان گاز از این خط لوله را به‌طور کامل متوقف کرد. در اواخر ماه سپتامبر، خط لوله‌های نورداستریم 1 و نورداستریم 2 در دریای بالتیک منفجر شدند. بازرسانی از سوئد، دانمارک و آلمان اعلام کردند این اتفاق خراب‌کاری بوده‌است.

 روسیه قصد دارد صادرات انرژی به چین را افزایش دهد و چین هم تمایل زیادی به قبول بشکه‌های ارزان‌قیمت نفت روسیه علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه 7 دارد. این کشور همچنین از دریافت گاز بیشتر از روسیه در آستانه زمستان استقبال می‌کند.

 این 2 کشور همکاری خود در زمینه انرژی را طی سال‌های اخیر افزایش داده‌اند. چین پس‌از توقف واردات زغال‌سنگ روسیه توسط اروپا و تحریم نفت دریایی این کشور، حالا بزرگ‌ترین واردکننده انرژی از روسیه است.

 واردات انرژی چین از روسیه که شامل زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی می‌شود از آغاز حمله روسیه به اوکراین به 60 میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که این رقم طی همین دوره در 2021 برابر با 35 میلیارد دلار بود.

 رئیس‌جمهور چین هفته گذشته اعلام کرد کشورش آماده همکاری بیشتر با روسیه در زمینه انرژی است.

منبع: تسنیم