وجود یک نهاد تنظیم‌گر بالادستی برای کنترل مصرف انرژی ضروری است
وجود یک نهاد تنظیم‌گر بالادستی برای کنترل مصرف انرژی ضروری است
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون انرژی به این نتیجه رسیده که ایجاد یک نهاد تنظیم‌گر بالا دستی در سطح معاونت انرژی برای مدیریت مصرف در سطح کشور ضروری است.

به گزارش«نبض انرژی»هادی بیگی نژاد با اشاره به وضعیت ناترازی گاز در سطح کشور و راهکارهای مدیریت آن بیان کرد: ناترازی گاز در سطح کشور به مصرف بالای آن باز می گردد. میزان مصرف گاز در کشور ما بسیار بالا است. هدر رفت گاز نیز در کشور ما بالاست. این دو عامل دست به دست هم داده و سبب شده تا ناترازی گاز در کشور ایجاد شود. راندمان نیروگاه ها در سطح کشور پایین است. میزان مصرف در حوزه خانگی و تجاری نیز بالاست.

وی در ادامه اظهار کرد: هدر رفت انرژی در حوزه تجاری و خانگی نیز بالا است. ساختمان محل های اتلاف انرژی زیادی دارد. ساختمان ها مطابق استاندارد ساخته نمی شوند. سیستم گرمایشی نیز هدر رفت زیادی دارد. ما حدود ۷۸۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز در شبکه توزیع می کنیم. در زمستان ۸۰ درصد این رقم در حوزه خانگی به مصرف می رسد. این رقم بالایی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: می بایست برای کنترل مصرف در موتورخانه‌ها، سیستم های گرمایشی، نیروگاه ها، صنایع برنامه های جداگانه داشت. این مسیر را نیز دنیا رفته و قرار نیست ما چرخ دنده را از اول اختراع کنیم. تمام برنامه ها مشخص است و باید اجرایی شود. کمیسیون انرژی به این جمع بندی رسیده است از آنجا که وزارتخانه های مختلفی در این حوزه دخیل هستند بابد یک نهاد تنظیم گری بالادستی در سطح معاونت انرژی شکل گرفته تا بتواند دستگاه ها را در مسیر مدیریت مصرف انرژی با یکدیگر هماهنگ کند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز مصرف بنزین و گازوئیل در سطح کشور به شدت بالاست. همه این موارد را کنار هم که قرار می دهیم به این نتیجه می‌رسیم که حتما وجود یک نهاد تنظیم‌گر لازم است که به زودی شکل خواهد گرفت.

منبع: ایسنا