تعرفه جدید گاز پرمصرف‌ها مصوب شد؛ ابلاغ در روزهای آینده
تعرفه جدید گاز پرمصرف‌ها مصوب شد؛ ابلاغ در روزهای آینده
مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه ابلاغیه تعرفه‌های جدید گاز برای پرمصرف‌ها تصویب شده است، افزود: براین اساس طی یکی دو روز آینده تغییراتی در حوزه تعرفه‌های قبوض گاز خواهیم داشت.

به گزارش«نبض انرژی»محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه بالغ بر 830 میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین و تصفیه شده تحویل شبکه سراسری گاز قرار می‌گیرد، گفت: ظرف یکی دو روز آینده با اقداماتی که انجام می‌شود می‌توانیم 10 تا 20 میلیون متر مکعب به وضعیت تولید اضافه کنیم.

به گفته محمدرضا جولایی میزان مصرف گاز در شش ماهه اول سال نسبت به پارسال، نزدیک به شش درصد رشد رشد داشته است که مصرف بخش خانگی 71 درصد و بقیه گاز را نیروگاه‌ها و صنایع عمده و بخش‌های دیگر مصرف کرده اند.

در ادامه،  گودرزی کارشناس انرژی در خصوص مصرف گاز در ادارات، گفت: به منظور رعایت مصرف در بخش ادارات، بحث پایش مصارف به صورت جدی توسط شرکت‌های گاز استانی در حال پیگیری است.

به گفته وی تمام ادارات به صورت موردی، ادامه دار و مستمر، پایش و مصارف آن‌ها کنترل می‌شود. حتی دمای فضای اداری آن‌ها بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که چقدر الگوی مصرف رعایت می‌کنند. به کسانی که بخشنامه دولت را رعایت نمی‌کنند حتما اخطار کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار، باعث قطع جریان گازشان می‌شود و برای وصل مجدد هم لازم است که حتما تائیدیه بیاورند و عملا این موضوع را برای دفعات بعد رعایت کنند.

در بخش دیگر این گفتگو، رحمانی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با تایید گفته‌های این کارشناس انرژی گفت: مصرف بخش ادارات در سال 1400 در فصل سرد حدود 600 میلیون متر مکعب بوده است که با اعمال بخشنامه‌ای که از طرف هیات دولت و معاون اول ریاست محترم جمهور ابلاغ شد بخش پایش ادارات اتفاق افتاد و با این پایش تقریبا بیش از ده درصد در بخش اداری صرفه جویی شد.

به گفته رحمانی مصرف بعضی ادارات از این مقدار بیشتر بود که شامل جریمه شدند و در برخی حتی کمتر از میزان تعیین شده مصرف کرده بودند.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه اولین اداره‌ای که مورد ارزیابی قرار گرفت ادارات وزارت نفت در تهران بود، افزود: گاز یکی از ادارات شرکت گاز استان تهران در پی توجه نکردن به اخطار داده شده قطع شد.

گازرسانی به استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان تسریع می یابد

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بالغ بر 1220 شهر از شهر‌های کشور گاز دارند و 25 شهر جدید هم در دست اقدام داریم که در انتهای سال و ابتدای سال آینده انشاالله این 25 شهر گازدار خواهند شد.

به گفته وی این شهر‌ها در استان کرمان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارند که از درصد متوسط کشور مقداری عقب‌تر هستند.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز درخصوص تمهیدات گازرسانی به این استان‌ها نیز گفت: به خصوص استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان که تمهیدی را برای این دو استان دیدیم. پنج استان به عنوان شرکت گاز معین برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان انتخاب شدند همکار شدند با شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، همچنین دو استان هم در کنار استان هرمزگان قرار گرفتند که بحث گازرسانی به این دو استان هم تسریع شود و هرچه سریع‌تر این دو استان هم به متوسط کشوری برسند.

ناترازی گاز  به 200 میلیون مترمکعب رسیده است

در بخش دیگری از این گفتگو جولایی با اشاره به ناترازی گاز در کشور گفت: الان چیزی حدود 200 میلیون ناترازی داریم که عامل عمده آن مصرف بخش خانگی است. حدودا هرسال بین 3 تا 4 درصد افزایش مشترکین داریم یعنی در تمام نقاط افزایش مشترکین را داریم امسال هم مثل سال‌های گذشته حدود 3 درصد افزایش مشترکین است.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه مذاکراتی درخصوص واردات گاز با کشور‌های دیگر ازجمله ترکمنستان درجریان است افزود: اگر بتوانیم از قابلیت‌های کشور‌های همسایه هم استفاده کنیم حتما این کار را انجام می‌دهیم.

نظام تعرفه گذاری پلکانی ادامه می یابد

گودرزی، کارشناس انرژی در بخش دوم گفتگوی خود، درباره نقش الگو‌های مصرف و استفاده از تعرفه‌ها توضیح داد.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های کنونی، تعرفه‌هایی است که آذرماه سال گذشته ابلاغ شده است گفت: تعرفه‌ها به منظور رعایت شرایط جغرافیایی مشترکین و تشویق مشترکین به صرفه جویی است.

به گفته وی سه عامل مهم در تعرفه گذاری دخیل بوده است: یکی دوره مصرف بوده، که 12 پله دارد. تعرفه گذاری بر مبنای پنج اقلیم آب و هوایی تقسیم بندی شده است، اقلیم‌های آب و هوایی هم که در شرکت ملی گاز است بر روی صورتحساب‌ها اعمال می‌شود که این اقلیم‌ها از اقلیم یک تا اقلیم پنج است، اقلیم یک سردترین و اقلیم پنج هم گرمترین است این اقلیم بندی هم توسط پژوهشکده هواشناسی است.

وی درخصوص نظام تعرفه‌ها ادامه داد: در راستای همین اقلیم بندی، ما دامنه مصرف هم داریم یعنی کسی که در اقلیم یک قرار دارد با دامنه‌های مصرف متفاوت، تعرفه متفاوتی هم پرداخت می‌کند. عملا کسی که در اقلیم یک قرار می‌گیرد در آذربایجان شرقی مثلا در شهر تبریز در پله یک دامنه مصرف بیشتری دارد مثلا تا 300 متر می‌تواند در دامنه یک باشد کسی که در اقلیم پنچ است دامنه مصرف ش کمتر است، به منظور رعایت شرایط جغرافیایی مشترک این اقلیم بندی انجام شده و پله‌ها هم متناسب با همان تخصیص داده شده است.

گودرزی درخصوص میزان گازبهاء نیز گفت: در بخش خانگی مشترکین کم مصرف که در پله اول قرار می‌گیرند 414 ریال پرداخت می‌کنند که تا پله 12 همین روند افزایش پیدا می‌کند تا برسد به هزار و 995 تومان و 9 ریال، یعنی حول و حوش 2 هزار تومان به ازای هر متر مکعب که گازب‌ها بر مبنای آن صادر می‌شود.

به گفته وی نرخ جدید گازبهاء هنوز ابلاغ نشده است.

در ادامه این موضوع مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز با تایید صحبت‌های این کارشناس انرژی گفت: برخی از این موارد نیاز مانند هزینه‌ها و همچنین مبلغ تعرفه‌ها و بحث برآورد مصارف و پلکان‌ها به کار کارشناسی داشت. همچنین دوره مصرف و هم چنین اقلیم‌ها نیاز به یک پایش داشت، چون برخی از اقلیم‌ها بنا به اصلاحی که مرکز پژوهش‌های هواشناسی داده بود باید تغییر می‌کرد که یکی از دلایل تاخیر در ابلاغ تعرفه‌های جدید همین مسائل بود.

رحمانی با بیان اینکه ابلاغیه تعرفه‌های جدید تصویب شده است، افزود: براین اساس طی یکی دو روز آینده تغییراتی در حوزه تعرفه‌های قبوض گاز خواهیم داشت.

وی درخصوص تغییرات جدید در نظام تعرفه‌ها اینگونه توضیح داد: براساس پیشنهادی که داده شده در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد یعنی یک مدل مشوق برای کسانی است که متعارف مصرف کنند، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم در تقسیم بندی که اتفاق افتاده مشترکین پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم یعنی مشترکین بسیار پرمصرف مبلغی که در نظر گرفته شده است تقریبا به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها یعنی براساس قیمت صادراتی است که بین 5 تا 6 هزار تومان قیمت دارد.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز درخصوص فراوانی مشترکین و میزان مصرف آن‌ها در پله‌های مختلف نیز گفت: 64 درصد مشترکین شرکت گاز، در سه پلکان اول قرار گرفتند که 35 درصد مصرف را انجام می‌دهند، اما 35 درصد از مشترکین، 60 درصد مصرف را انجام می‌دهند و و قریب به 2 درصد هم نزدیک به 5 و نیم درصد مصرف می‌کنند که شامل پرمصرف‌ها هستند.

به گفته رحمانی بسیار پرمصرف‌ها در سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد مکعب گاز را در چهار ماهه سرد مصرف کردند که باید حتما طبق قانون هرچه سریع‌تر جریمه شوند. ولی آن سه پلکان متعارف به هیچ عنوان تغییر تعرفه‌ای اتفاق نخواهد افتاد.

در ادامه این بحث گودرزی ضمن تایید گفته‌های مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز گفت: درخصوص تعرفه‌ها این نکته خیلی مهمی است که حتما مشترکین محترم مدنظر قرار دهند، عملا این تعرفه‌ای که می‌گوییم 5 هزار یا 6 هزار تومان یا تعرفه‌های بالاتر، بصورت پلکانی محاسبه می‌شوند و این طور نیست که کسی که در پله دوازده قرار می‌گیرد تمام تعرفه گازش 6 هزار تومان باشد بلکه بصورت پلکانی پرداخت می‌شود و عملا شاید کسی که در پله دوازدهم قرار می‌گیرد حول و حوش 2-3 هزار تومان تعرفه‌ای باشد که برایش اتفاق می‌افتد.

در پایان مدیردیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: این مصوبه از 16 آذر اجرایی خواهد شد و گازب‌های آن‌هایی که مصرفی درحد متعارف داشته باشند پایین‌تر و حتی رایگان می‌شود.