عواید اقتصادی سوآپ گاز روسیه برای ایران چه خواهد بود؟
عواید اقتصادی سوآپ گاز روسیه برای ایران چه خواهد بود؟
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قراردادهای سوآپ به ارتباط کشورها با یکدیگر و تحریم ناپذیری کمک کرده و با به خطر افتادن منافع دیگر کشورها، اعمال تحریم دشوارتر می‌شود و اثر تحریم‌ها کاهش خواهد یافت که سوآپ گاز روسیه موجب تحویل گاز در شمال و عدم انتقال گاز به این بخش شده و مانع از افت فشار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»همکاری گازی ایران و روسیه می‌تواند پل جدیدی برای توسعه روابط ایران با کشورهای نیازمند انرژی باشد. ایران و روسیه دو کشور تحریمی در مجموع عظیم‌ترین ذخایر نفت و گاز دنیا را دارند و همکاری این دو غول انرژی جهان، یک رابطه برد برد و دو طرفه برای ایران و روسیه ایجاد خواهد کرد.

مسیر توسعه بازارهای گازی روسیه به سمت شرق و جنوب شرق آسیا، در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از طریق ایران خواهد بود. این موضوع و دستیابی روسیه به بازارهای منطقه و کشورهای جنوب آسیا ازجمله هند و پاکستان، ایران را تبدیل به یکی از نقاط مهم ترانزیت انرژی در منطقه تبدیل کرده است.

وجود زیرساخت متعدد و متنوع خطوط لوله در نقاط مختلف ایران و دسترسی ایران به میدان گازی عظیم پارس جنوبی، موجب شده است که ایران مستعدترین گزینه برای انتقال گاز روسیه و همچنین توسعه بازارهای صادراتی ایران و روسیه در همکاری با یکدیگر باشند، موضوعی که نه‌تنها تحریم‌های اعمالی بر تجارت انرژی ایران و روسیه را خنثی و بی‌اثر خواهد کرد، بلکه با تزریق فنّاوری و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های مهم نفت و گازی روسیه در ایران و توسعه خطوط انتقال متصل به ایران در کشورهای همسایه، زمینه افزایش صادرات گاز ایران نیز از محل افزایش تولید و همچنین کاهش اتلاف خطوط فراهم خواهد کرد و این موضوع به معنی تغییر پارادایم در تجارت انرژی کشور است.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ، با اشاره به موضوع سوآپ گازی و فعال شدن دیپلماسی انرژی کشور در جهت بهره‌مندی اقتصادی حداکثری از بازار انرژی دنیا، اظهار کرد: قراردادهای سوآپ انرژی مثل سوآپ نفت یا گاز بسیار به ارتباط کشورها با یکدیگر و تحریم ناپذیری کمک می‌کند و با به خطر افتادن منافع دیگر کشورها، اعمال تحریم دشوارتر می‌شود و اثر تحریم‌ها به‌شدت کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: کشورها نسبت به حوزه انرژی دیدگاه استراتژیک دارند و ایجاد مسیر ترانزیتی امن از طریق سوآپ گاز که به‌نوعی ترانزیت انرژی هم است بسیار اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پروژه انتقال گاز به پاکستان و هند با خط لوله از طریق ایران ازجمله طرح‌هایی بود که مسئولین آمریکایی در سفرهای مختلف به این دو کشور، پیگر عدم احداث این خط لوله بودند. سنگ اندازی غربی‌ها به این دلیل است که اگر این پروژه کامل شود سرنوشت این دو کشور در حوزه انرژی به ایران گره می‌خورد و وارد شدن روسیه به این موضوع، موجب تغییر زمین بازی به نفع راه‌اندازی خط لوله صلح خواهد شد.

طغیانی با اشاره به اهمیت ترانزیت انرژی از ایران به سایر کشورها گفت: شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز می‌توانند نیاز استان‌های شمالی کشور را با استفاده از منابع گازی روسیه تامین کنند. از همین رو سوآپ گاز روسیه موجب تحویل گاز در شمال کشور و عدم انتقال گاز به این بخش خواهد شد و این مناطق در فصل زمستان دچار افت فشار گاز نمی‌شوند و می‌توان مازاد گاز ایران را به کشورهای همسایه صادر کرد.

منبع: ایرنا