انحصار آلمانی‌ها در خلیج فارس به‌دست دانش‌بنیان‌ها شکسته شد
انحصار آلمانی‌ها در خلیج فارس به‌دست دانش‌بنیان‌ها شکسته شد
سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات امور تولید شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه تا به امروز تعمیرات اساسی توربین MAN THM 1304 به غیر از سازنده آلمانی از سوی هیچ شرکتی انجام نشده است، اظهار کرد: تعمیرات اساسی چهار دستگاه توربین MAN در منطقه عملیاتی سیری از سوی دانش‌بنیان‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مسعود محمدی‌گنجارودی گفت: با توجه به تحریم‌ها و همکاری نکردن شرکت MAN برای تعمیرات اساسی این توربین‌ها در سال‌های گذشته و اهمیت منطقه عملیاتی سیری، نیاز مبرم به تعمیر اساسی توربین‌های گازی MAN THM 1304 احساس شد و مدیران شرکت نفت فلات قاره ایران تصمیم به تعمیرات اساسی توربین‌های «مان» با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی گرفتند.

وی افزود: با توجه به شرایط قبل از تحریم، پیشنهاد شرکت سازنده رقمی در حدود ۳ میلیون یورو بود که با تکیه بر منابع داخلی و بومی‌سازی فناوری در شرکت‌های داخلی، این رقم به صرفه‌جویی ارزی به مقدار یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، همچنین اشتغال‌زایی بیش از ۱۰۰ نفر در بخش خصوصی منجر شد.

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات امور تولید شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ تعمیرات سه دستگاه توربین MAN به یک شرکت دانش‌بنیان و یک دستگاه دیگر به شرکت دانش‌بنیان داخلی دیگری واگذار شد، تصریح کرد: پس از آن کارشناسان این شرکت‌ها با حضور در منطقه سیری به جداسازی توربین از پکیج و متعلقات آن پرداختند و در کارگاه آن شرکت پس از بررسی‌های اولیه نسبت به طراحی ابزارهای ویژه و سرانجام دمونتاژ توربین مطابق با استانداردهای بین‌المللی اقدام کردند.

محمدی‌گنجارودی گفت: این شرکت‌ها با داشتن سابقه تعمیراتی توربین مشابه در این زمینه پیش‌قدم شدند و اقدام به تعمیر این توربین‌ها کردند، به‌طوری که مهندسان این شرکت‌ها پس از مهندسی معکوس قطعات و بازطراحی اولیه توربین، قطعات بخش‌های مختلف آن را ساختند. دمای کاری این توربین ۹۵۰ درجه سانتیگراد در ناحیه داغ است و همه قطعات بخش دوار باید با سرعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ دور بر دقیقه در حال چرخش باشد که نشان‌دهنده فناوری بالای این توربین است.

وی درباره کارهای دانش‌بنیان انجام‌شده برای تعمیرات اساسی این توربین افزود: ساخت پره‌های ناحیه داغ از نسل نو سوپرآلیاژی و دارای کانال‌های هواخنک با پوشش داخلی کانال‌ها است، همچنین بازسازی پره‌ها و جوان‌سازی همه قطعات ناحیه داغ، پوشش‌های نفوذی Over Aluminide و MCraly بر روی پره‌های HP 1/ HP 2 و پوشش داخلی کانال‌ها به روش CVD، بازسازی قطعات ناحیه داغ بخش ثابت با پوشش MCraly و TBC روی پوشش‌های یادشده و فرآیند جوان‌سازی روی نازل‌ها انجام شد که در این فرآیند میکروساختار متریال‌ها از نظر ریخت شناسی (Morphology) و سایز مشابه متریال قطعه اصلی بدون کارکرد شد.

به گفته سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات امور تولید شرکت نفت فلات قاره ایران، در بخش آب‌بندی توربین، قطعات بومی‌سازی و ساخته شد که این آب‌بندها از استانداردی برخوردار است که بر میزان بازده کارکرد توربین تأثیر بسزایی دارند. پوشش پره‌های بخش سرد توربین نیز از نوع پوشش‌های محافظ نسبت به خوردگی ذرات ساینده است که با فناوری جدید بازسازی شد. روی پره‌های بخش کمپرسور هوای توربین، تحلیل دینامیکی – ارتعاشی با روش‌های شبیه‌سازی و آزمایش‌های عملی تست ضربه انجام شد و سرانجام مطابق روش‌های نوین روی نمودارهای Cambel Diagram تحلیل و در بخش نوع فرکانس طبیعی پره‌ها در زمان ساخت و نوع چیدمان آنها بر اساس فرکانس طبیعی انجام شد.

محمدی‌گنجارودی با اعلام اینکه بیش از ۱۰ هزار نفرساعت کار مهندسی و اجرایی در تعمیرات اساسی این توربین‌ها انجام شده است، تصریح کرد: روزآمد کردن برخی پوشش‌ها و تغییرات iGV توربین مطابق با بولتن سرویس جدید شرکت MAN انجام شد که تأثیری بسزا در بازده توربین داشت.

وی گفت: هم‌اکنون سه دستگاه از توربین‌های یادشده در منطقه سیری راه‌اندازی و تحویل موقت شده و توربین چهارم نیز تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد، همچنین با توجه به دانش فنی کسب‌شده در این پروژه، از این پس نیاز به برون‌سپاری تعمیر این توربین‌ها به شرکت‌های خارجی به طور کامل برطرف شده و همه عملیات تعمیراتی در این زمینه در داخل کشور قابل انجام است.

توربین MAN THM 1304 در رده توربین‌های با فناوری نسل نو بوده و تا به امروز غیر از شرکت سازنده توسط هیچ شرکتی تعمیر اساسی روی آنها انجام نشده است.