احیای چاه‌های نفتی کشور با الگوی تازه قراردادی
احیای چاه‌های نفتی کشور با الگوی تازه قراردادی
معاون فناوری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با تأکید بر اینکه قراردادهای طرح احیای چاه‌های نفتی نوعی تازه از قرارداد است که در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی یا بیع متقابل گنجانده نمی‌شود و این موضوع اهمیت این طرح‌ها را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمدصابر کرم‌بیگی، با اشاره به برگزاری همایش معرفی قرارداد طرح احیای چاه‌ها و تشریح سبد چاه‌های شرکت ملی نفت ایران با حضور ۴۸ شرکت دانش‌بنیان و فناوری اظهار کرد: در این رویداد جزئیاتی از قراردادهای طرح احیای چاه‌ها و کلیاتی از سبد چاه‌ها از سوی مدیریت‌های ستادی و شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران ارائه شد.

وی ادامه داد: در تیرماه امسال همرسانی طرح احیای چاه‌ها موسوم به طرح B2B برگزار شد که در این مراسم شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مذاکرات خوبی با یکدیگر داشتند، ضمن آنکه شانزدهم آبان‌ماه امسال نیز قرارداد محرمانگی و توافق‌نامه با این شرکت‌ها در محل ستاد پارک امضا شد.

معاون فناوری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز ابزار امیدواری کرد: تا نیمه آذرماه امسال شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید تا سقف پنج پروپوزال (طرح پیشنهادی) از چاه‌های مورد نظر نفتی در اختیار پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز قرار بدهند، سپس جزئیات فنی طرح‌ها در کارگروه فنی و اقتصادی بررسی شود و اسامی شرکت‌هایی که طرح پیشنهادی آنها مورد تأیید کارگروه قرار می‌گیرد، به‌صورت رسمی به‌عنوان یک شرکت پارکی معاف از برگزاری مناقصه خواهند شد.

کرم‌بیگی افزود: پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با ایجاد ظرفیت و معرفی ابعاد مختلف قراردادی با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرارداد امضا خواهد کرد، زیرا بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، پارک فناوری نفت و گاز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران راهبری طرح احیای چاه‌ها را به‌عهده دارد، در حالی که در گذشته دسترسی به چاه‌های نفت و گاز کشور تقریباً برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری سخت یا غیرممکن بوده است.

وی تصریح کرد: پس از نافذ شدن قرارداد که شامل تحویل چاه نیز می‌شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری فرصت دارند فناوری خود را در چاه‌های مربوطه پیاده کنند. پیش‌بینی می‌کنیم با روندی که سرعت گرفته در اواخر آذرماه و هم‌زمان با هفته پژوهش، نخستین قرارداد احیای چاه‌های نفتی کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی امضا شود.

معاون فناوری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز  با تأکید بر اینکه آن موضوع که شرکت ملی نفت ایران در این مدت به‌خوبی دنبال کرده همکاری عمیق با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری است، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران این صندوق را در این طرح که به نوعی سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌شمار می‌رود، شریک کرده است، ضمن آنکه توانسته‌ایم شرکت‌های بیمه‌ای فعال در این حوزه را در این طرح سهیم کنیم.

کرم‌بیگی گفت: پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز همه همت خود را به کار برده است تا طرح یادشده با یک ماهیت حمایتی پیش برود، به‌طوری که در این مسیر داشتن سود خوب و کافی در اجرای طرح‌های احیای چاه‌ها برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری مهم به نظر می‌رسد که در این زمینه در نشست‌هایی که با این شرکت‌ها و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشتیم خیال آنها را از این بابت آسوده کردیم؛ نرخ بازگشت سرمایه قابل‌توجهی در این طرح دیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای طرح احیای چاه‌های نفتی نوعی تازه از قراردادها هستد که در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی یا بیع متقابل گنجانده نمی‌شود و این اهمیت این طرح‌ها را دوچندان می‌کند، اظهار کرد: اینکه یک الگوی تازه قراردادی برای طرح‌های پیشران و ملی صنعت نفت و دانش‌بنیان شدن این صنعت با حضور بازیگران اصلی یعنی شرکت‌های عملیاتی تابع شرکت ملی نفت ایران ایجاد کنیم گامی مؤثر در دانش‌بنیان شدن صنعت نفت خواهد بود.