بنزین و دیزل در چین ارزان شد
بنزین و دیزل در چین ارزان شد
کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین، قیمت بنزین را به میزان ۴۴۰ یوان (حدود ۶۱ دلار و ۵۱ سنت) و قیمت دیزل را به میزان ۴۲۵ یوان در هر تن کاهش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»دولت چین به سه شرکت نفتی بزرگ این کشور شامل شرکت ملی نفت چین، شرکت ملی نفت فراساحلی و شرکت پتروشیمی چین دستور داده است برای اطمینان از عرضه باثبات، تولید نفت را حفظ کرده و حمل سوخت را تسهیل کنند.

قیمت بنزین و دیزل در چین برای دومین بار از ۲۱ نوامبر، کاهش داده می‌شود و هزینه حمل لجستیک و رفت و آمد روزانه را کمتر می‌کند. اگر قیمت نفت در بازار جهانی به میزان بیش از ۵۰ یوان در هر تن کاهش پیدا کند و به مدت ۱۰ روز کاری در همان سطح بماند، مکانیزم قیمت گذاری چین، قیمت فرآورده‌های نفتی پالایشی مانند بنزین و دیزل را مطابق با این تغییر قیمت، کاهش می‌دهد.

قیمت نفت برنت در ۳۰ روز گذشته، ۱۱.۳ درصد معادل ۷۶.۸۴ یوان به ازای هر بشکه کاهش داشته است اما از آخرین کاهش قیمت سوخت در چین که ۲۱ نوامبر انجام شد، کمتر از یک درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد احتمالا چین، نفت اورال روسیه را با تخفیف بالایی خریداری می‌کند.

به گفته جولین لی، استراتژیست نفت بلومبرگ، گرید نفتی صادراتی اورال روسیه هفته گذشته ۳۳ دلار و ۲۸ سنت معادل حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، معامله شد و هند و چین، بزرگترین خریداران آن بودند. اختلاف قیمت نفت اورال با برنت سال میلادی گذشته، دو دلار و ۸۵ سنت بود. محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد مسکو ماهانه چهار میلیارد دلار درآمد انرژی را از دست می‌دهد که پیامد جنگ در اوکراین و تحریم‌های غربی گسترده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کاهش قیمت سوخت در چین همچنین ممکن است نشانه ضعیف شدن تقاضا و تاثیر منفی آن بر قیمت نفت در بازار جهانی باشد. کارشناسان هشدار داده‌اند که سیاست کرونا صفر چین، به مصرف سوخت آسیب زده است. با محدودیت‌های کرونایی جدید که ماه گذشته اعلام شد، برآورد شده است مصرف نفت چین در ماه‌های آینده به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند اما یکشنبه هفته جاری، بخشی از محدودیت‌های کرونایی به دلیل فشار معترضان، تسهیل شد.

منبع: ایسنا