پاسخ پتروشیمی تندگویان به حواشی ایجادشده درباره ساخت کاتالیست پالادیوم
پاسخ پتروشیمی تندگویان به حواشی ایجادشده درباره ساخت کاتالیست پالادیوم
مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان گفت: هیچ عاملی نباید مانع دست‌یابی فناوران ایرانی به ساخت کاتالیست پالادیوم شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سید رضا قاسمی شهری، در خصوص برخی حواشی در مسیر اجرایی شدن پروژه ساخت کاتالیست پالادیوم در شرکت پتروشیمی تندگویان، اظهار کرد: در شرایطی که کشور به شتاب در عرصه فناوری نیاز دارد، اجازه نمی‌دهیم که جوسازی و حاشیه‌های پیش‌آمده مانع از دست‌یابی فناوران ایرانی به ساخت نهایی این کاتالیست شود.

وی افزود: همزمان با اقدامات موثر این مجتمع پتروشیمی به ویژه در حوزه فناوری و همچنین تلاش‌های انجام‌شده برای تولید بومی برخی تجهیزات کاربردی به منظور قطع وابستگی به خارج از کشور، این امر زمینه عصبانیت و ناراحتی عده‌ای را درپی داشته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان ادامه داد: شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نخستین مجتمع پتروشیمی کشور است که در آستانه برگزاری جشن بی نیازی از واردات اکثر کاتالیست‌ها قرار دارد که در این امر به منظور حفظ منافع اقتصادی کشور و قطع وابستگی به خارج، ثابت قدم هستیم.

قاسمی شهری عنوان کرد: صورت‌های مالی این مجتمع تولیدی به صورت شفاف بر روی سامانه جامع پایگاه الکترونیکی ناشران بورس (کدال) قرار دارد و از سوی دیگر نهادهای نظارتی از جمله سازمان‌های حسابرسی و بازرسی بر عملکرد این شرکت نظارت مستمر دارند.

وی ادامه داد: با همه توان و تلاش برای ساخت کاتالیست استراتژیک پالادیوم به همکاری با متخصصان و فناوران داخلی کشورمان ادامه می‌دهیم.

قاسمی شهری با بیان اینکه پتروشیمی شهید تندگویان تاکنون در ساخت تجهیزات، دستگاه‌ها، قطعات یدکی، مواد مصرفی، شیمیایی و کاتالیست‌ها از قبیل بوبین جهتPOY ، دستگاه سانتریفیوژ، دی کانتر، کاتر، کارت‌های ابزار دقیقی و کنترلی، پمپ و مکانیکال سیل همکاری نزدیکی با متخصصان داخلی داشته است، افزود: در حال حاضر نیز ساخت کاتالیست پالادیوم به عنوان یکی از پیچیده‌ترین کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی در دستور کار این مجتمع پتروشیمی قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر ساخت کاتالیست پالادیوم به ‌دلیل اهمیت استراتژیک آن و همچنین نوع فلزات گرانبهای بکار رفته در این کاتالیست در انحصار شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی است و به واسطه تحریم‌های ظالمانه غرب، شرکت‌های سازنده این کاتالیست از فروش آن به ایران خودداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان خاطرنشان کرد: عدم تامین این کاتالیست به معنی توقف تولید محصول استراتژیک PET (پلی اتیلن ترفتالات) می‌شود اما این در حالی است که با تلاش متخصصان واحد پژوهش و فناوری شرکت پتروشیمی تندگویان، این کاتالیست در ابعاد آزمایشگاهی و پایلوت ساخته شده است.

قاسمی شهری بیان کرد: هفته گذشته، قرارداد ساخت کاتالیست پالادیوم به یک شرکت دانش بنیان توانمند و فعال در حوزه کاتالیست‌ها ابلاغ شده که عملیات اجرایی ساخت این پروژه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان همچنین به انجام فرآیندهای تجاری برای سودآور کردن این شرکت طی چهار سال اشاره و خاطرنشان کرد: این پتروشیمی از زیان انباشته خارج شده و به دلیل استقرار فرآیندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری بازگشت شرکت به چنین شرایطی، غیرممکن است.

وی گفت: فروش محصولات این شرکت خارج از شبکه بورس (در قالب ۳۰ قرارداد) به صورت یک‌جانبه فسخ شده است. علاوه بر این، از واگذاری رایگان ضایعات ارزشمند به برخی از شرکت‌ها جلوگیری شده است و پتروشیمی شهید تندگویان از شرکت‌های برتر عرضه‌کننده در بورس کالای ایران محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا