اروپا نمی‌تواند روی نفت آمریکا برای جایگزینی نفت خام روسیه حساب کند
اروپا نمی‌تواند روی نفت آمریکا برای جایگزینی نفت خام روسیه حساب کند
با توجه به کند شدن روند رشد تولید نفت آمریکا و محدود شدن عرضه نفت روسیه با تعیین سقف قیمت برای آن و همچنین تحریم‌های اعمال شده، اروپا نمی‌تواند امیدی به واردات بیشتر نفت از آمریکا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، ائتلاف اوپک پلاس در روز یکشنبه تصمیم گرفت به سیاست کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نسبت‌به ماه اکتبر ادامه دهد که در واقعیت 1 میلیون بشکه در روز از تولید آن را پایین می‌آورد.

 3 روز قبل‌از اجلاس اوپک پلاس، اتحادیه اروپا در مورد تعیین 60 دلار در هر بشکه برای سقف قیمت نفت روسیه به توافق رسید، یعنی پایین‌تر از قیمت بازار اما نه قیمت پایینی که برخی اعضای اتحادیه اروپا مانند لهستان و استونی درخواست داده بودند.

 روسیه در پاسخ به این اقدام اروپا اعلام کرد نفت خود را به کشورهایی که از این سقف قیمت تبعیت کنند نمی‌فروشد.

 در بحبوحه تمام این رویدادها، رشد تولید نفت آمریکا آهسته شده‌است. انقلاب نفت شیل آمریکا دیگر در اوج قرار ندارد و احتمالاً هرگز به اوج چند سال گذشته بازنمی‌گردد. همه‌چیز به‌نظر خوب می‌رسد. تولید نفت آمریکا نسبت‌به 9.7 میلیون بشکه‌ای که در ماه مه 2020 ثبت‌شده بود تا 12.3 میلیون بشکه در روز در سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافته است. البته هنوز نتوانسته به اوج 13 میلیون بشکه اواخر 2019 برسد.

 اما طبق اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت آمریکا افزایش یکنواختی ندارد و درواقع طی 2 ماه در 7 ماه گذشته کاهش یافته است. نرخ رشد تولید نفت این کشور هم نصف آن چیزی است که طی سال‌های رونق نفت شیل دیده می‌شد.

 دلیل ضعف تولید نفت آمریکا هر چه باشد، با توجه به محدود شدن عرضه نفت روسیه با تعیین سقف قیمت برای آن و همچنین تحریم‌های اعمال شده، اروپا نمی‌تواند امیدی به واردات بیشتر نفت از آمریکا داشته باشد.

 اگر تولید نفت آمریکا رو به کاهش باشد و اوپک گرداننده بازار نفت شود، خبرهای بدتری برای اروپا در راه خواهد بود. اوپک بارها طی ماه‌های اخیر اعلام کرده‌ دستور کار خود را دارد که با دستور کار اتحادیه اروپا متفاوت است. اما در کوتاه‌مدت، هر دو منافع یکسانی دارند. اتحادیه اروپا نفت بیشتری می‌خواهد و اوپک هم تمایل بالایی برای عرضه آن دارد، البته با قیمت بازار.

منبع: تسنیم