شیل آمریکا از گفت و گو با اوپک ترسید
شیل آمریکا از گفت و گو با اوپک ترسید
دبیرکل اوپک در یک کنفرانس انرژی در آمریکا اعلام کرد شرکت‌های شیل از توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش که قیمت نفت را تقویت کرده، سود برده‌اند.

 

به گزارش نبض انرژی، اظهارات محمد بارکیندو در آستانه دیدار اوپک با تولیدکنندگان نفت آمریکا برای سومین سال متوالی در کنفرانس سراویک شرکت HISMarkit صورت گرفت با این حال این نشست در سال‌های گذشته توجه کمتری را جلب کرده است.

بارکیندو گفت: تعادل مجدد بازار جهانی رو به پیشرفت است و مدیریت عرضه در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت.

با اقدام اوپک برای محدود کردن عرضه و تقویت قیمت‌ها، تولید نفت آمریکا جهش پیدا کرده است. آمریکا اکنون سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است که با تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز از عربستان سعودی و روسیه سبقت گرفته است.

این وضعیت سهم بازار اوپک را کمتر کرده و در مقابل سهم آمریکا را در بازار نفت بالا برده است. اوپک در چند سال گذشته در کنفرانس سراویک با تولیدکنندگان نفت آمریکا به گفت و گو نشسته است با این حال تولیدکنندگان آمریکایی تمایل نداشته‌اند در این باره این دیدارها صحبت کنند و نمی‌خواستند در گفت و گوهایی وارد شوند که به عنوان اقدامات ضدانحصارطلبی قلمداد شود.

مدیران شیل معدودی در میان سخنرانان کنفرانس امسال سراویک به چشم می‌خورند و وزیران نفت عربستان سعودی و کویت که دو عضو مهم اوپک هستند، در این کنفرانس حضور ندارند.

اوپک و متحدانش در اول ژانویه دور جدیدی از کاهش تولید را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز آغاز کردند تا از فشارهای کاهشی روی قیمت‌ها بکاهند. این گروه قرار است این کاهش تولید را به مدت شش ماه اجرا کند.

یک مقام نفتی بلندپایه از منطقه خلیج فارس در حاشیه کنفرانس سراویک به رویترز گفت: اوپک در آوریل درباره تعادل عرضه و تقاضا صحبت خواهد کرد و به کاهش تولید ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد ما می‌خواهیم کاهش سطح ذخایر نفت تجاری را مشاهده کنیم و سطح ذخایر نفت و محصولات نفتی جهانی باید به میانگین پنج ساله بازگردد.

یکی از شرکت کنندگان در کنفرانس سراویک نیز اظهار کرد پرسش‌های درباره مقررات ضدانحصارطلبی وجود دارد که در حال حاضر برای هدف گرفتن اوپک از سوی کنگره آمریکا در دست بررسی است و این قانون ممکن است به شرکت‌های شیل نیز لطمه بزند.

اوپک و متحدانش قرار است روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل و همچنین روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن در وین دیدار کنند.

منابع آگاه اخیراً اظهار کرده‌اند محتمل‌ترین سناریو این است که کاهش تولید در ژوئن تمدید شود اما این امر تا حدود زیادی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بستگی دارد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته جاری به رویترز گفت: بعید است این گروه سیاست تولید خود را در آوریل تغییر دهد و آمریکا و چین امسال تقاضای مطلوب برای نفت را هدایت می‌کنند.

 

  • منبع خبر : ایسنا