برنامه‌ریزی برای استفاده از توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نیروگاهی تاجیکستان
برنامه‌ریزی برای استفاده از توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نیروگاهی تاجیکستان
وزیر نیرو گفت: تاجیکستان پروژه‌های مهمی در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی دارد که تلاش می‌کنیم از توان شرکت‌های ایرانی در احداث این نیروگاه‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی‌اکبر محرابیان ” روز دوشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان گفت: تاجیکستان حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی دارد که برنامه افرایش به ۱۰ هزار مگاوات را در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی تلاش می‌کنیم این شرکت‌ها در برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی تاجیکستان حضور یابند.

وزیر نیرو به ظرفیت خوب منابع آبی این کشور با توجه به قرار گرفتن آن در منطقه کوهستانی گفت: این مزیت سبب شده طرح‌های نیروگاه برق‌آبی برای این کشور مقرون به صرفه باشد.

محرابیان افزود: طرح نیروگاه برق‌آبی بزرگ راغون در کشور تاجیکستان در حال اجرا است و در دیدارهای قبلی با وزیر انرژی و ذخایر آبی این کشور تلاش شد از توان شرکت‌های ایرانی در این طرح استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بخش قابل‌توجهی از فناوری‌ها و شرکت‌های فعال در این طرح شرکت‌های ایرانی هستند.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور را در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی برشمرد و گفت: احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در تاجیکستان از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است.

وی ادامه داد: ایران و تاجیکستان یک سابقه خیلی خوب در زمینه همکاری دارند که آن‌هم مربوط می‌شود به نیروگاه برق‌آبی سنگ توده ۲ که انصافاً از بهترین نیروگاه‌های برق‌آبی این کشور است و در منطقه کم‌نظیر است.

وزیر نیرو در ادامه به برگزاری مراسم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شاهد یک هیئت عالی‌رتبه از مقام‌های تاجیکی در این دوره از اجلاس هستیم و بسیاری از قائم‌مقام‌های وزیران دیگر این کشور در این اجلاس حضور یافته‌اند.

محرابیان گفت: حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۰۰درصد رشد داشته است.

وی محوری‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم را افزایش روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای دارای ریشه‌های فرهنگی مشترک مثل تاجیکستان برشمرد.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان ادامه داد: این دوره اجلاس مذاکره‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، آموزش عالی، انرژی، آب و گردشگری، روابط مالی و پولی و نیز بهداشت و درمان خواهیم داشت.

محرابیان افزود: پس از مذاکرات هیئت‌ها امید است به اسناد مختلفی دست یابیم و در اجلاس اختتامیه شاهد امضای این اسناد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصی در این اجلاس نقطه شاخص آن است و بخش خصوصی دو طرف جلسه‌های خوبی خواهند داشت و توسعه رابط پولی و بانکی نیز مدنظر است که لازم است در این زمینه قدری هیئت‌های دو طرف بیشتر باهم گفت‌وگو کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: امید است در این گفت‌وگوها دو طرف بتوانند مشکلات را برطرف کرده و اسنادی در این زمینه مبادله شود.

محرابیان هدف‌گذاری سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور را در سال اول دولت سیزدهم مطابق برنامه دانست و افزود: طی این یک‌ساله اخیر شاهد ۳ برابر شدن آن هستیم.

وی گفت: هدف‌گذاری برای ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده است و امید است در دو سال آینده به این هدف برسیم و این یک رکورد در زمینه افزایش روابط اقتصادی خواهد بود.