رشد ۳۰۰درصدی مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲/ امضای ۱۷ سند همکاری
رشد ۳۰۰درصدی مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲/ امضای ۱۷ سند همکاری
وزیر نیرو گفت: سطح مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»”علی‌اکبر محرابیان” صبح امروز در حاشیه آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس کميسيون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان که با حضور “دلير جمعه” وزير انرژی و ذخاير آبی تاجيكستان برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری این اجلاس مقدمه خوبی برای ایجاد و توسعه روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان خواهد بود.
وزیر نیرو افزود: ايران از نخستین کشورهایی است که در سال ۱۹۹۱ میلادی به صورت رسمی استقلال جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر زیبای دوشنبه تاسيس کرد؛ در این زمینه می‌توان به پیشینه و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی این دو کشور اشاره کرد؛ هر یک از این اشتراکات زمینه توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در سال‌های استقلال این دو کشور را فراهم کرده است.
رئیس ایرانی کميسيون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان با اشاره به اهتمام و تمرکز دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و فراهمسایه افزود: با روی کارآمدن دولت سیزدهم و سیاست این دولت مبنی بر توسعه و گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، شاهد این بودیم که تاجيکستان اولين کشوري بود که آیت الله رئيسی رييس جمهور ایران به آن سفر کرد.
وی تصریح کرد: در پی برگزاری اجلاس‌های دوجانبه با رئیس جمهور ایران، هشت سند همکاري بين دو کشور به امضا رسید. در همین راستا رئیس جمهور دولت سیزهم در اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه حضور یافت که با دستاوردهای خوبی به ویژه برای ایران همراه شد.
محرابیان با بیان اینکه تاکنون 14 کمیسیون مشترک بین دو کشور ایران و تاجیکستان برگزار شده است، ادامه داد: از آخرین اسناد همکاری امضا شده بین دو طرف می‌توان به امضای 17 سند همکاری در سفر عاليجناب رحمان، رئیس جمهور تاجيکستان به تهران اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت است؛ سفر روسای جمهور دو کشور نماد بارز حداکثر تمایل سیاسی دوطرف برای گسترش روابط دو جانبه است.
وزیر نیرو در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن بخش قابل توجهی از اسناد همکاری، اظهار داشت: لازم و ضروری به نظر می‌رسد که مسئولان و مقامات دو کشور ایران و تاجیکستان درخصوص اجرایی شدن برخی از اسناد به‌ویژه در حوزه آموزش، فرهنگ و اقتصاد پیگیری مجدانه‌ای داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به رشد 300 درصدی آمار مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مبادلات اقتصادی دو کشور در سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است.
به گفته محرابیان، با تغییر سیاست‌ها و فعال شدن بخش‌های اقتصادی دو کشور، شاهد رشد چشمگیر این مبادلات اقتصادی هستیم و امید است این مهم در آینده نیز تداوم یابد.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات ایران و تاجیکستان در سال 2013 افزایش یافته بود، ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های پس از آن حجم مبادلات روند کاهشی یافت و این فرآیند در سال جاری مجددا بهبود و افزایش پیدا کرد.
محرابیان یادآور شد: هدف‌گذاری‌های ما در سال اول دولت سیزدهم طبق برنامه پیش رفته است و طی این یک سال شاهد سه برابر شدن روابط و همکاری‌های طرفین شدیم، هدف‌گذاری‌ها برای آینده نیز 500 میلیون دلار است و امید است طی دو سال آینده شاهد افزایش حجم روابط باشیم.
وی مهمترین همکاری‌های بین دو کشور را در حوزه انرژی و فنی – مهندسی عنوان کرد و افزود: در این زمینه در خصوص احداث نیروگاه برق‌آبی در تاجیکستان برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از پتانسیل شرکت‌های ایرانی در این زمینه مدنظر قرار گرفته است، در این زمینه شاهد همکاری شرکت‌های ایرانی برای احداث نیروگاه برق‌آبی راغون در کشور تاجیکستان هستیم.
وزیر نیرو اظهار کرد: کشور تاجیکستان به جهت دارا بودن منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار دارد بر همین اساس تولید برق از آب و احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است، هم اکنون این کشور 6500 مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌کند و برنامه‌ریزی برای تولید 10 هزار مگاوات برق از این طریق صورت گرفته است.
رئیس ایرانی کميسيون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با اشاره به شاخصه‌های اصلی این دوره از اجلاس بین دو کشور ایران و تاجیکستان افزود: در این دوره عالی رتبه‌ترین هیئت‌های ایرانی و تاجیکستانی برای توسعه و تقویت روابط حضور دارند و در کمیسیون‌های مشترک با موضوعاتی چون انرژی، آب، فناوری، گردشگری، سرمایه‌گذاری خارجی، بهداشت، درمان، حمل و نقل، راه‌آهن، صنعت، بانک، بیمه و غیره شرکت می‌کنند، پس از برگزاری این اجلاس کمیته‌ها و کارگروه‌های مشترک برای حصول نتایج ارزشمند تشکیل می‌شوند.
محرابیان تاکید کرد: حضور و لزوم فعال کردن بخش خصوصی در این اجلاس مدنظر طرفین قرار گرفته و تاکید شده است که این بخش در مقایسه با گذشته ویژه‌تر دیده شود، بر همین اساس هیئت تاجیکستانی ضمن دیدار با سندیکاها و بخش خصوصی، شرایط، قوانین و امتیازات خود را برای تقویت همکاری با این بخش بیان می‌کند.
وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: امید است در این اجلاس شاهد امضای اسناد همکاری بین دو کشور باشیم تا نقشه راهی برای توسعه روابط دوجانبه باشد.