لزوم ورود نهادهای نظارتی به ماجرای تخریب سد چمشیر/ کیفیت آب رودخانه زهره تعدیل می‌شود
لزوم ورود نهادهای نظارتی به ماجرای تخریب سد چمشیر/ کیفیت آب رودخانه زهره تعدیل می‌شود
یک کارشناس آب و محیط زیست گفت: نهادهای نظارتی و اطلاعاتی باید تمام حواس خود را جمع افرادی کنند که در این شرایط بر طبل ناامیدی کوفته و بدون هیچ اطلاعات مستندی قصد تخریب سد چمشیر را دارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مرتضی جلالی، کارشناس آب و محیط زیست، با اشاره به مسئله سد چمشیر گفت: مستندات طراحی و اطلاعات فنی پروژه در کنار انبوهی از کار پژوهشی در قالب مقاله‌های متعدد بیانگر آن است که در حوضه آبریز زهره با یک رودخانه فصلی شور مواجه هستیم که بازه تغییرات شاخص شوری یا EC در آن بین 1000 تا 4500 در سال‌های نرمال متغیر است.

وی ادامه داد: ساخت یک سد که بتواند در زمان سیلاب، آب این رودخانه وحشی زهره را کنترل کرده و در ادامه با تعدیل کیفی بتواند در کل سال یک آب با کیفیت مناسب را در اختیار پایین دست قرار دهد، از واجبات بوده که از دهه 40 مطرح شده و سرانجام با ساخت سد چمشیر به سرانجام رسیده است.

جلالی با اشاره به انتقادات وارد شده به این سد گفت: کل افرادی که ساخت این سد را به دلایل غیر عملی محکومی می‌کنند، محدود به دو الی سه نفر هستند، یکی از آن‌ها یک کارشناس ژئوتکنیک است که برخی از پرونده‌های فساد وی در سدهای دیگر هم اکنون نیز روی میز مراجع قضایی است و دیگر استاد دانشگاهی است که حتی یک مقاله با موضوع سد چمشیر در محافل علمی ندارد و تلاش می‌کند با ادبیات زرد این دستاورد بزرگ را تخریب کند.

*دستگاه‌های نظارتی به ماجرای تخریب‌ سد چمشیر ورود کند

این کارشناس آب و محیط زیست گفت: ساختگاه سد چمشیر به نحوی انتخاب شده که عوامل شور کننده آب زهره در پشت سد به حداقل برسد و شاهد آب با کیفیت در مخزن باشیم و عملیات بهره‌برداری سبب تعدیل کیفی رودخانه زهره شود.

وی افزود: کشاورزان پایین دست رودخانه زهره، تقریبا توان کشت خود را به علت افزایش شوری رودخانه زهره و سیلابی بودن مسیر از دست داده‌اند اما با احداث این سد حیات این منطقه احیا خواهد شد.

جلالی با اشاره به اینکه، جوسازی‌های بدون منشا علمی نباید زمینه تخریب این پروژه حیاتی را مهیا کند، گفت: نهادهای نظارتی و اطلاعاتی باید تمام حواس خود را جمع افرادی کند که در این شرایط بر طبل ناامیدی کوفته و بدون هیچ اطلاعات مستندی قصد تخریب سد را دارند.

منبع: تسنیم