ضرورت استفاده بخش کشاورزی از روش‌های نوین آبیاری
ضرورت استفاده بخش کشاورزی از روش‌های نوین آبیاری
یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: برای حفظ منابع آبی سطحی و زیرزمینی کشور ضرورت دارد کشاورزان به سمت روش‌های نوین و جدید آبیاری هدایت شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«عبدالمجید شیخی»ضمن انتقاد از الگوی کشت غرقابی که اکنون در کشور رایج است، افزود: این شیوه کشت برای سرزمینی که در طول تاریخ با کمبود آب روبرو بوده و در داشتن پدیده خشکسالی سابقه طولانی دارد، شیوه‌ای غلط و ناکارآمد است و برای حفظ منابع آبی سطحی و زیرزمینی باید شیوه‌های جدید آبیاری مانند نواری و قطره‌ای مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: کشاورزان برای اینکه بتوانند هنگام کاشت محصول از شیوه‌های جدید آبیاری بهره‌مند شوند، ضروری است از ابزار، تجهیزات و تکنولوژی مناسب روز برخوردار باشند بااین‌حال و با وجود مصوبه دولت مبنی بر سرمایه‌گذاری ۱۵ درصدی کشاورزان و حمایت ۸۵ درصدی دولت، هنوز این امکان برای کشاورزان میسر نیست و باید تجهیزات لازم به‌صورت اقساطی و دیگر روش‌های ساده در اختیارشان قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی که مدام در حال افزایش هستند، آسیب‌های جبران‌ناپذیر به منابع آبی کشور وارد می‌کند.

شیخی با اشاره به عواقب سنگین بهره‌برداری بی‌رویه منابع آبی کشور به‌خصوص در بخش کشاورزی، پیشنهاد کرد: ستاد هماهنگی بین وزارتخانه‌های «نیرو» و «جهاد کشاورزی» برای طراحی الگوی کشت و آبیاری مبتنی بر اقلیم سرزمین ایران تشکیل شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه دولت‌ها به مسئله آب و منابع آبی، خشکسالی را یک امر طبیعی و تاریخی در کشور دانست که باید برای روبروشدن با آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق داشت.

این استاد اقتصاد درباره به قانون جلوگیری از خردشدن اراضی خاطرنشان کرد: به علت کوچک بودن قطعات و مساحت زمین‌های کشاورزی باید قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی تصویب شود، کشاورزان به یکپارچه‌سازی زمین‌هایشان ترغیب شوند و بر اساس برنامه‌ای کلان و بررسی نیاز جامعه باتوجه‌به نوع اقلیم، محصولاتی با درآمد اقتصادی بالاتر و آب‌بری کمتر کاشته شود.

منبع: ایرنا