افزایش نیترات و فسفات آب آشامیدنی در اثر جنگل‌زدایی
افزایش نیترات و فسفات آب آشامیدنی در اثر جنگل‌زدایی
نتایج مطالعه دانشمندان که از بررسی یک حوضه آبریز در کشور آلمان به دست آمده، نشان می‌دهد که نابودی جنگل‌ها سبب افزایش نیترات و فسفات در آب آشامیدنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بر اساس یک مطالعه جدید از مرکز تحقیقات زیست محیطی هلمهولتز (UFZ)، کیفیت آب آشامیدنی با از بین رفتن جنگل‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی کاهش خواهد یافت. در این مطالعه دانشمندان حوضه آبریز “هارز” آلمان را بررسی کرده و نتایج مشابه را برای سایر نقاط جهان پیش‌بینی می‌کنند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که اثرات مضر تغییرات آب و هوایی به‌ویژه در مخزن Rappbode که بزرگترین مخزن آب آشامیدنی آلمان است و آب آشامیدنی را برای تقریباً یک میلیون نفر فراهم می‌کند، آشکار است. بین سال‌های 2015 تا 2020، دوره‌های طولانی خشکسالی به شدت جمعیت درختان را در منطقه هارز تضعیف کرد و فشار اضافی خشکسالی برای درختان بسیار زیاد بود و آن‌ها به سرعت از بین رفتند.

پروفسور مایکل رود؛ هیدرولوژیست UFZ، توضیح داد: در چهار سال گذشته، حوضه آبریز Rappbode، که مشخصه آن درختان مخروطی است، بیش از 50 درصد از جنگل‌های خود را از دست داده است. این خشکی عظیم جنگل به سرعت در حال پیشرفت و چشمگیر است و عواقب بدی را برای مخزن آب شرب خواهد داشت. جنگل‌ها برای کیفیت خوب آب مورد نیاز هستند زیرا آب را فیلتر کرده و مواد مضر محلول در آب را کاهش می‌دهد.

دکتر کارستن رینکه، دیگر نویسنده این مقاله گفت: آب با مواد مغذی کمتر، مانند ترکیبات نیتروژن یا فسفر، راحت‌تر تصفیه می‌شود. این امر رشد جلبک‌ها را دشوارتر می‌کند و تصفیه آب آشامیدنی را در آبرسانی مقرون‌به‌صرفه‌تر و آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین مدیریت مواد مغذی در آب بسیار مهم است.

دانشمندان در این مطالعه با پیش‌بینی نرخ جنگل‌زدایی تا سال 2035 میلادی و تأثیر آن بر کیفیت آب آشامیدنی به این نتیجه رسیدند که جنگل‌زدایی حاصل از خشکسالی باعث افزایش 80 درصدی غلظت فسفر محلول و بیش از 120 درصد افزایش غلظت نیتروژن تا سال 2035 در مخزن سد Rappbode آلمان خواهد شد. این امر منجر به افزایش بیش از 80 درصدی دیاتوم‌ها(نوعی جلبک) و افزایش بیش از 200 درصدی جلبک‌های سبز در سد Rappbode خواهد شد.

نتایج این مطالعه در مجله Water Research منتشر شده است.

منبع: تسنیم