قصه پر غصه و ادامه دار آلاینده‌ها| آلودگی هوا همچنان قربانی می‌گیرد
قصه پر غصه و ادامه دار آلاینده‌ها| آلودگی هوا همچنان قربانی می‌گیرد
این روز‌ها یکی از دغدغه‌های اساسی اغلب افراد و به ویژه کلانشهرها، موضوع آلودگی هوا است که اثرات منفی و بعضا جبران‌ناپذیری را بر سلامتی انسان‌ها به جا می‌گذارد؛ متاسفانه تا به امروز تدابیری برای مقابله با آلاینده‌ها از سوی مسئولان اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  هر ساله با نزدیک شدن به فصول سرد سال آلودگی هوا تشدید می‌شود نکته جالب توجه این که مسئولان با نزدیک شدن به این فصول به فکر اتخاذ تدابیر ویژه هستند غافل از اینکه این تدابیر را عملیاتی کنند سال تمام شده و پرونده آلودگی هوا بسته می‌شود و بعد سال جدید شروع می‌شود بدون اینکه برنامه خاصی انجام شده باشد.

گفتنی است پیامد‌های آلودگی هوا، فقط محدود به انسان‌ها نیست؛ بلکه زندگی دیگر موجودات زنده، شامل جانوران و گیاهان را نیز دستخوش تغییر کرده است.

از سوی دیگر میزان آلاینده در پایتخت و در برخی از کلانشهر در اکثر مواقع از حد مجاز عبور کرده تا جاییکه باعث مرگ و میر انسان‌ها می‌شود. یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا، پدیده وارونگی دما است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم، بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد.

امروزه یکی از جدی‌ترین بحران‌های ایران، آلودگی هوا در شهر‌های مختلف است که این آلودگی عمدتا در کلان‌شهر‌ها مربوط به عوامل صنعتی و خودرویی است که می‌توان نقش هر صنعت را در شهر‌های مختلف، متفاوت توصیف کرد. از جمله شهر‌هایی که آلودگی هوای آن عمدتا بر اثر عوامل انسانی است و این روز‌ها مرز هشدار را همچون همیشه رد کرده، تهران است

بسیاری از صاحبنظران راهکار‌هایی را برای مقابله با آلایندگی ارائه می‌دهند که از جمله آن، استفاده از حمل و نقل عمومی، بررسی خودرو به طور منظم، استفاده از انرژی خورشیدی، خرید محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی و خرید وسایل نقلیه کم مصرف و کارآمد است.

همچنین راهکار‌های مقابله با آلاینده‌ها در بلند مدت مشخص است. تلاش برای کم کردن آسیب‌های محیط‌زیستی که هم تلاش دولت‌ها و هم هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه را می‌طلبد.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت متاسفانه امروزه تلاش‌های زیادی در سطح جهانی، صنعتی، و دولتی برای مهار شدت آلودگی هوا انجام نمی‌گیرد و بیشتر بار مسئولیت کاهش این معضل به روی دوش شهروندان است.

براساس این گزارش نگاه بلند مدت برای حل این مسئله مثل نهادینه شدن عادت استفاده از حمل و نقل عمومی، دور کردن کارخانه‌ها از فضای شهری برای همیشه، جا افتادن فرهنگ کاشت نهال و به کارگیری سبک سالم در زندگی کمک زیادی به مقابله با این مشکل می‌کند. استفاده از دستگاه تصفیه هوا و ایجاد فضای گلخانه‌ای در محیط‌های بسته و صرفه جویی در مصرف انرژی می‌توانند راهکار‌های کوتاه مدت مفیدی باشند.