برق در اروپا گران‌تر می‌شود
برق در اروپا گران‌تر می‌شود
کاهش تولید نیروی بادی در شمال اروپا، قیمت برق در این منطقه را بالاتر برده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» قیمت برق در اروپا هفته گذشته در پی کاهش تولید نیروی بادی در بخش‌های شمالی و عرضه کمتر نیروی هسته‌ای از سوی فرانسه، درست زمانی که هوای سرد سراسر این منطقه را فرا گرفت و تقاضا برای گاز و برق را افزایش داد، جهش پیدا کرد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، آمار بورس انرژی اروپا نشان داد قیمت برق برای روز آتی در آلمان، در مقایسه با اواسط نوامبر، سه برابر شد و روز جمعه ۳۸۰ دلار معادل ۳۶۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود.

سیستم پرفشار در سراسر آلمان و فرانسه باعث شده است سرعت باد در روزهای اخیر بسیار کم شده و تقاضا برای تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی را افزایش داده است. دمای هوا نیز پس از یک اکتبر گرم و شروع ملایم در نوامبر، کاهش پیدا کرده است.

اکنون که هوای سرد اکثر نقاط اروپا را در آغاز دسامبر فرا گرفته و پیش بینی‌های هواشناسی به شروع سردتر از حد معمول زمستان در قسمت شمالی اروپا و انگلیس اشاره دارد، توانایی اروپا برای حفظ روشنایی و گرمایش به محک گذاشته خواهد شد.

اداره هواشناسی انگلیس چهارشنبه گذشته اعلام کرد در نیمه دوم دسامبر، احتمال یخبندان و مه به همراه افت شدیدتر از حد معمول دما و بارشهای زمستانی، بالاتر از حد معمول است.

در مجموع پیش بینی‌های هواشناسی اخیر نشان می‌دهد که زمستان امسال به خصوص در شمال اروپا ممکن است سردتر از حد معمول باشد.

قیمت برق هفته آینده که انتظار می‌رود تولید نیروی بادی در آلمان و فرانسه همچنان اندک باشد، ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند. قیمت پایه گاز در قطب هلند، اوایل هفته گذشته با آغاز موج سرما در این منطقه، افزایش یافت و روز سه شنبه در بالاترین حد شش هفته گذشته بسته شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، موسسه مودیز در گزارشی اعلام کرد قیمت برق در اروپا به این زودی از رکورد تاریخی بالا عقب نشینی نخواهد کرد زیرا عرضه تمامی منابع تولید برق محدود مانده است و احتمالا در میان مدت به همین منوال خواهد ماند. تولید نیرو، زمستان امسال به خصوص در شمال غرب اروپا به دلیل به تولید کمتر نیروی هسته‌ای فرانسه و تولید کمتر برق آبی، محدود خواهد بود.

منبع: ایسنا