طلسم رشد هفتگی قیمت نفت شکسته شد
طلسم رشد هفتگی قیمت نفت شکسته شد
قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس در روز یکشنبه و آغاز ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه از روز دوشنبه، ۱.۵ درصد سقوط کرد اما نخستین رشد هفتگی در چهار هفته گذشته را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۳۱ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش یافت و در ۸۵ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش یافت و در ۷۹ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص در معاملات روز جمعه، بین کاهش و افزایش در نوسان بودند اما نهایتا نخستین رشد هفتگی خود پس از سه هفته کاهش متوالی را رقم زدند. نفت برنت حدود ۲.۵ درصد و شاخص نفت آمریکا پنج درصد رشد هفتگی داشت.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: معامله‌گران به دلیل صحبت‌های فزاینده‌ای که درباره احتمال تلاش اوپک پلاس برای شوک و تکان بازار در دیدار آخر هفته این گروه وجود دارد، برای فروش در تعطیلات آخر هفته مردد بودند.

انتظار می‌رود وزیران اوپک پلاس در دیدار روز یکشنبه هدف تولید اخیرشان که دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است را تغییر ندهند اما بعضی از تحلیلگران معتقدند که اگر این گروه کاهش تولید بیشتری انجام ندهد، قیمت‌های نفت ممکن است افت بیشتری پیدا کند.

به گفته کِرِگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA، قیمت نفت ریسک آخر هفته بیشتری داشته و ممکن است در زمان گشایش معاملات روز دوشنبه، فوق‌العاده نوسانی باشد.

دو منبع آگاه در تولیدکنندگان بزرگ روسیه اعلام کردند تولید نفت روسیه به دلیل ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت کشور، ممکن است به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز اوایل سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند. لهستان سرانجام با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای سقف قیمت ۶۰ در هر بشکه برای نفت دریابرد روسیه موافقت کرد و زمینه برای تصویب رسمی این مکانیزم هموار شد. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اظهار کرد: سقف قیمت نفت روسیه قابل تنظیم خواهد بود تا بتواند به تحولات بازار واکنش نشان دهد.

قیمت نفت اورال روسیه بعد از ظهر پنج‌شنبه حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. مکانیزم سقف قیمت برای محدود کردن درآمد روسیه و همزمان جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی طراحی شده است.

عاملی که سیگنال مثبتی به بازار ارسال کرد، چشم اندازه تسهیل محدودیتهای کرونایی در چین بود. منابع آگاه به رویترز گفتند: چین در روزهای آینده، تسهیل پروتکلهای قرنطینه کووید ۱۹ و کاهش تست گروهی را اعلام خواهد کرد که تغییر مهمی در سیاست این کشور پس از اعتراضات گسترده و خشم عمومی نسبت به  سختگیرانه‌ترین محدودیت‌های کرونایی جهان است.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید در ماه‌های آینده است، هفته گذشته بدون تغییر ماند. نگرانی‌ها از اینکه صنعت نفت شیل آمریکا دیگر نمی‌تواند تولید را در کوتاه مدت به سرعت افزایش دهد، شدت گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز آمار دولتی نشان داد شمار استخدام‌ها توسط کارفرمایان آمریکایی در نوامبر افزایش بیش از حد انتظاری داشت و درآمد ساعتی نیز افزایش یافت. این آمار احتمالا به بانک مرکزی آمریکا انگیزه بیشتری برای افزایش نرخ بهره می‌دهد.

منبع: ایسنا