چالش‌های دفتر پایش سازمان محیط زیست/ از فقدان نیروی متخصص تا بودجه ۲۰ میلیارد تومانی!
چالش‌های دفتر پایش سازمان محیط زیست/ از فقدان نیروی متخصص تا بودجه ۲۰ میلیارد تومانی!
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاران ما با انواع آلاینده‌‌ها و مواد شیمیایی سرطان‌زا سر و کار دارند اما دریافتی آن‌ها بسیار اندک است؛ به همین دلیل است که نیروی متخصص با ما نمی‌ماند و پس از ۲،۳ سال دفتر پایش را ترک می‌کند.

به گزارش«نبض انرژی»هلنا کعبی، در رابطه با چالش‌های دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما در حوزه پایش کشور کمبود نیروی متخصص برای کار در دفتر پایش است؛ ما برای اینکه آنالیزها را انجام دهیم نیاز به تجهیزات کالیبره شده، مواد مصرفی و نیرویی که با این تجهیزات کار کند، داریم. در سال‌های گذشته با همه دشواری‌ها موفق شدیم که تجهیزات گران‌قیمت را خریداری کنیم اما متأسفانه با کمبود نیروی متخصصی که با این دستگاه‌ها کار کند، رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: حوزه پایش محیط بیرونی و یا کار در آزمایشگاه‌های دفتر پایش به شکلی است که در محیط‌های بیرونی با انواع آلایندگی‌های بیماری‌زا و در داخل آزمایش‌ها نیز با مواد شیمیایی فوق‌العاده خطرناک سر و کار داریم؛ با این وجود دریافتی همکاران ما نسبت به سنوات کاری، حق عائله‌مندی و …، بین 6 تا 12 میلیون تومان است که مساوی با کارهای دفتری ساده‌تر است. همچنین 3 هزار امتیاز سختی کار و بازنشستگی 20 سال مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور نیز برای همکاران ما لحاظ نمی‌شود. این دلایل باعث شده تا نیروهای متخصص پس از 2، 3 سال از کار در دفتر پایش منصرف شوند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تعدادی از همکاران ما با در سال‌های گذشته به انواع بیماری‌های خطرناک دچار شده‌اند، گفت: این شرایط درحالی است که در زمان شیوع ویروس کرونا همکاران من حتی در اولویت تزریق واکسن کرونا نیز قرار نگرفته بودند! ما نیرو را آموزش داده و توانمند می‌کنیم اما به دلیل دریافتی کم و مشکلات مذکور، نیرو از دفتر خارج می‌شود و نمی‌توانیم آن‌ها را نگه داریم.

کعبی با اشاره به کمبود بودجه به عنوان یکی‌دیگر از مشکلات دفتر پایش بیان کرد: متأسفانه کالیبراسیون دستگاه‌ها به دلیل هزینه‌بربودن به خوبی انجام نمی‌شود و مواد مصرفی مورد نیاز ما نیز که وارداتی هستند، با توجه به قیمت ارز، بسیار گران شده و توانایی تأمین آن‌ها را نداریم. دفتر ما وظیفه پایش آب، خاک، هوا و صنایع کل کشور را بر عهده دارد و همکاران ما برای انجام پایش‌ها در ووردی‌های  فاضلاب‌ها، روخانه‌ها، بالای دودکش‌ها و …، مشغول کارند اما بودجه‌ای که برای پایش در اختیار داریم بسیار کمتر از مبلغ مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: زمانی که قیمت دلار 20 هزار تومان بود محاسبه کردیم که برای پایش آب، خاک، هوا و صنایع در کل کشور مبلغ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است اما بودجه‌ای که به ما تعلق گرفت، تنها 20 میلیارد تومان بود. در حال حاضر هم که قیمت دلار از 30 هزار تومان فراتر رفته است، ما حدوداً 2 هزار میلیارد تومان نیاز داریم اما بودجه ما به 60 میلیارد تومان رسیده که از این مقدار هم 40 میلیارد تومان آن مربوط به مصوبات سفر است و در واقع ما باز هم همان 20 میلیارد تومان را در اختیار داریم.

منبع: تسنیم