افزایش قیمت گاز در اروپا به‌دنبال کاهش دمای هوا
افزایش قیمت گاز در اروپا به‌دنبال کاهش دمای هوا
کاهش دمای هوا در اروپا و افزایش تقاضا برای انرژی به همراه بالا گرفتن رقابت با آسیا در دریافت محموله‌های گاز و همچنین کاهش تولید برق از انرژی باد در اروپا، باعث افزایش قیمت گاز در این قاره در زمستان پیش رو خواهد شد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی در اروپا پس‌از یک فصل بی‌ثبات کمی کاهش یافت، چون تاجران درحال بررسی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای پایین آوردن بار صورت‌حساب‌ها برای مصرف‌کنندگان در آستانه‌ سرمای هوا و افزایش تقاضا بودند.

 اروپا در تلاش برای رسیدن به توافق جهت آرام کردن بحران انرژی است که می‌تواند با سردتر شدن هوا و کاهش بیشتر عرضه وخیم‌تر شود. ذخایر گاز اروپا با گاز طبیعی مایع پر شده‌اند اما این ذخایر به‌دنبال افزایش تقاضا رو به کاهش هستند.

 قیمت گاز در اروپا 4 برابر بالاتر از سطح طبیعی برای این زمان از سال است که تورم را بالا برده و به اقتصادهای این منطقه آسیب رسانده است. کشورهایی مانند ایتالیا، بلژیک و یونان کمتر از 2 هفته مانده به اجلاس وزرای انرژی اتحادیه اروپا به‌دنبال تعیین یک سقف قیمت برای گاز هستند که با شاخص‌های بین‌المللی تغییر کند.

 سران اروپا از مصرف‌کنندگان خواسته‌اند در مصرف انرژی طی زمستان صرفه‌جویی کنند. کشورهای این قاره تلاش می‌کنند ساخت زیرساخت‌های جدید برای واردات گاز بیشتر را تسریع کنند‌. انتظار می‌رود آلمان اولین پایانه واردات خود را در ماه جاری به مرحله بهره‌برداری برساند. اما با آغاز فصل سرما در آسیا، رقابت برای محموله‌های گاز افزایش می‌یابد که می‌تواند قیمت را بالاتر ببرد.

 تقاضا برای استفاده از گاز جهت تولید برق هم به‌خاطر شرایط نامناسب وزش باد در اروپا افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود قدرت باد در انگلیس و کل اروپا جهت تولید برق در حد متوسط تا پایین باشد.

تخمین زده می‌شود متوسط قیمت گاز در اروپا در سال آینده میلادی بین 100 تا 200 یورو باشد و احتمال افزایش بیشتر آن وجود دارد.

منبع: تسنیم