روسیه، قزاقستان و ازبکستان اتحادیه گازی تشکیل می دهند
روسیه، قزاقستان و ازبکستان اتحادیه گازی تشکیل می دهند
سران روسیه، قزاقستان و ازبکستان به تازگی تصمیم گرفته اند یک اتحادیه گازی بین این سه کشور تشکیل دهند. طرح تشکیل این اتحادیه از سوی ولادیمیر پوتین رئیسی جمهوری روسیه ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»از رسانه های آسیای مرکزی دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست فدراسیون روسیه در گفت و گو با رسانه ها گفت: ایده ایجاد اتحادیه گازی بین روسیه، قزاقستان و ازبکستان باتوجه به ویژگی های سه طرف بسیار مرتبط است و منافع این کشورها را تامین می کند.

او تصریح کرد: این یک قلمرو بزرگ و وسیع در یک منطقه بسیار مهم است که مسیرهای تامین انرژی، گاز و غیره برای سه کشور بسیار مرتبط می کند.

وی خاطرنشان کرد که اقتصاد قزاقستان و ازبکستان از جمله رشد تقاضای داخلی برای گاز به سرعت در حال توسعه هستند، علاوه بر این، هر دو کشور در بازارهای خارجی نیز تجارت می کنند.

پسکوف ادامه داد که روسیه و قزاقستان برای توسعه صنعت گاز و در آینده – برای ایجاد بازارهای مشترک انرژی – و به عنوان شرکا در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) برنامه های مشخصی دارند.

وی افزود: ازبکستان نیز به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک نظر چشم دوخته است. وی به این نکته توجه کرد که به طور سنتی نیاز شمال قزاقستان با گاز روسیه تامین می شود. بنابراین، هماهنگی و همگام سازی با تشکیل یک اتحادیه در اینجا نیز بسیار مهم است.

وی یادآور شد که روسیه در حال توسعه یک منطقه گاز جدید در شرق سیبری هم برای صادرات و هم برای رفع نیازهای داخلی است.

سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه تأکید کرد: «همه اینها دقیقاً مستلزم افزودن اقدامات، گفتگو، هماهنگی بین سه کشور روسیه، قزاقستان، ازبکستان است».

به گفته پسکوف، در مرحله اول، ولادیمیر پوتین پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم هماهنگ کننده در اتحادیه گاز بین سه کشور را دارد.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه هم گفت که اتحادیه گاز سه جانبه دارای پتانسیل زیادی از جمله برای صادرات گاز است.

نواک تصریح کرد: «ما هر سه کشور از زمان شوروی، در واقع یک سیستم واحد حمل و نقل گاز داشته ایم. ما پتانسیل زیادی برای همکاری متقابل در این زمینه داریم، از جمله تامین گاز، فرآوری آن و عرضه به سایر مقاصد صادراتی که در اصل در حال انجام است.
قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، در ۲۸ نوامبر(۷ آذر) برنامه های خود را برای ایجاد اتحادیه بین سه جمهوری شوروی سابق اعلام کرد. به گفته او ولادیمیر ولادیمیرویچ [پوتین] پیشنهاد اتحادیه سه جانبه را داد و ما هم از این پیشنهاد حمایت می کنیم.

رئیس جمهور قزاقستان ابراز اطمینان کرد که توافقات مربوطه حاصل خواهد شد.

رئیس جمهوری قزاقستان در یک سفر رسمی به روسیه رفت. توکایف و پوتین به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و قزاقستان بیانیه ای را امضا کردند.

روز گذشته نیز روسلان ژلدی‌بای، سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور قزاقستان، تصریح کرد که این موضوع در مورد ایجاد یک “اتحادیه گازی سه جانبه برای هماهنگی اقدامات در حمل و نقل گاز روسیه از طریق قلمرو قزاقستان و ازبکستان است.

منبع: ایرنا