بهره‌گیری از روش مهندسی معکوس در فرایند انتقال آب به سنندج
بهره‌گیری از روش مهندسی معکوس در فرایند انتقال آب به سنندج
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با اشاره به اجرایی شدن طرح آبرسانی به سنندج در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد: با بهره برداری از این طرح کیفیت آب شرب شهر سنندج تا ۸۰ درصد بهبود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»”حجت الله محقق” در رابطه با ویژگی‌های منحصر به‌فرد این طرح گفت: این طرح را می‌توان به عنوان یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور معرفی کرد که از جمله ویژگی‌های بسیار مهم آن راه‌اندازی ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به ۲ اتمسفر برای نخستین بار در کشور است.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق توسط یکسری شیر‌های سوزنی انجام می‌شود، افزود: تکنولوژی این مدل از کاهش فشار توسط متخصصان داخلی از روی یک مدل ایتالیایی و طی یک فرایند پیچیده مهندسی معکوس، بدون اینکه نیاز به واردات چنین قطعاتی باشد در داخل کشور ساخته شد.
معاون اجرایی طرح انتقال آب در رابطه با ضرورت بهره‌مندی از روش مهندسی معکوس در اجرای این طرح گفت: به دلیل توپوگرافی منحصر به‌فرد منطقه و اختلاف ارتفاعی که در مبدأ و مقصد طرح آبرسانی وجود دارد، میزان فشار آب دریافتی در مبدأ به شدت افزایش می‌یابد، بنابراین بدون احداث ایستگاه کاهش فشار آب تا ۲ اتمسفر عملاً امکان دریافت آب در تصفیه‌خانه سنندج وجود نداشت.

وی در مورد ساز و کار عملیاتی شدن این اتفاق نیز افزود: با کمک این طرح اپراتور می‌تواند بر اساس برنامه منابع و مصارف تعیین شده میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات و تصفیه‌خانه شهر را طی یک جدول به سیستم وارد کرده و پس از آن سیستم به صورت خودکار وارد عمل می‌شود و عملیات کنترل فشار را انجام می‌دهد.
محقق، همچنین در مورد دیگر ویژگی‌های طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج گفت: در این طرح رکورد طرح آبرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط نیرو‌های متخصص داخلی شکسته شد. این اتفاق در حالی رقم خورد که طرح در یک منطقه کوهستانی با ارتفاعات سخت‌گذر و طبیعتی خشن اجرایی شد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب اضافه کرد: بر خلاف بسیاری از پروژه‌های عمرانی که با تأخیر و تعلل فراوانی اجرایی می‌شوند، پروژه آبرسانی به سنندج به سرعت و با تلاش شبانه‌روزی نهایی و از ۲۸ آبان ماه آب شرب این طرح وارد شبکه شد.


تاکنون حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب آب به شبکه تزریق شده است

وی با اشاره به اینکه آب شرب شهر سنندج پیش از اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد تغذیه‌گرا شده بود و اگرچه به لحاظ بهداشتی آب مشکلی نداشت، اما همین موضوع طعم و بوی نامطبوعی به آب می‌داد که برای شهروندان آزار دهنده بود، بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب آب شرب با کیفیت به شبکه آب شهر سنندج تزریق شده است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد با اجرایی شدن این پروژه کیفیت آب شرب شهر سنندج تا ۸۰ درصد بهبود پیدا کرده است؛ اتفاقی که اساساً به عنوان یکی از اهداف اصلی پروژه نیز مد نظر قرار گرفته بود.