افزایش کیفیت آب شرب سنندج با افتتاح مدرن‌ترین طرح آبرسانی کشور
افزایش کیفیت آب شرب سنندج با افتتاح مدرن‌ترین طرح آبرسانی کشور
طرح آبرسانی به سنندج با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب این شهر و تأمین آب شرب ۴۰ درصد از جمعیت استان کردستان اجرایی شده است و در مسیری ۶۰ کیلومتری آب شرب با کیفیت و پایدار را از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج متصل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، عصر روز گذشته از افتتاح طرح آبرسانی سنندج در پایان هفته جاری خبر داد و گفت: چند سالی می‌شود که آب مخزن سد قشلاق سنندج به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد بطور مستقیم، آب به سنندج  برسد.

وی آغاز طرح آبرسانی سنندج را بهمن سال 1399 اعلام و اظهار کرد: آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در دولت سیزدهم قرار گرفت و بر همین اساس اجرای آن در یک سال اخیر سرعت گرفت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه اکنون با یک کار جهادی و شبانه‌روزی طرح آبرسانی به سنندج آماده افتتاح است، ادامه داد: با بهره برداری از این طرح، سالانه امکان آبرسانی 57 میلیون مترمکعب آب به شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

وی همچنین تأکید کرد: طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

افزایش کیفی و کمی آب شرب برای 40 درصد جمعیت کردستان

طرح آبرسانی به سنندج با هدف ارتقای کمی و کیفی آب شرب این شهر و تأمین آب شرب 40 درصد از جمعیت استان کردستان اجرایی شده است و در مسیری 60 کیلومتری آب شرب با کیفیت و پایدار را از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج متصل خواهد کرد.

برای تسهیل در فرایند آبرسانی در این طرح متخصصان ارتفاع پمپاژی 480 متری در نظر گرفته‌اند، همچنین 27 کیلومتر از مسیر اتصال منابع آبی تا تصفیه‌خانه با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی متری منشعب شده است.

نکته قابل توجه در مورد این پروژه پتانسیل بسیار قوی آن از نوع پدافند غیر عامل است و به همین دلیل از این پس شهر سنندج از حیث تأمین آب شرب با کیفیت و پایدار حتی در دوران خشکسالی‌ها مشکلی نخواهد داشت.

نکته مهم دیگر اینکه برای اجرایی کردن این طرح علاوه بر بهره‌برداری از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب، همچنین برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور از ایستگاه کاهش فشار از 30 اتمسفر به 2 اتمسفر استفاده شده که در نوع خود کم نظیر است؛ سیستمی که در آن اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعیین شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و پس از آن سیستم به طور خودکار وارد عمل می‌شود.

از جمله دلایلی که اجرایی کردن این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت می‌توان به مواردی چون کاهش کیفیت آب مخزن سد قشلاق در طول دوره‌های پاییز و زمستان، کاهش متوسط آورد سالانه رودخانه قشلاق در سال‌های اخیر و تضمین پایداری آب شرب سنندج از طریق دو منبع تغذیه اشاره کرد.

تلاش 600 متخصص ایرانی برای تکمیل طرح آبرسانی به سنندج

برای نهایی کردن این پروژه 850 میلیارد تومان بودجه هزینه شده و تمام فرایند اجرای آن از صفر تا صد با بهره گیری از توان 600 نفر از مهندسان، متخصصان و کارگران بومی و در مدت کمتر از دو سال عملیاتی شده است.

همچنین، محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با اشاره به بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سنندج، گفت: از جمله مشکلات تامین آب شرب مردم سنندج از سد قشلاق، نحوه آبگیری از آن بود، به طوری که فقط امکان بهره‌برداری از 115 میلیون مترمکعب از ذخیره سد به تصفیه‌خانه وجود داشت و چنانچه مشکلی برای تونل آبی رخ می‌داد، شهر با تنش آبی روبرو می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با اشاره به مشکلات و معضلات کمی و کیفی در تامین آب سنندج از سد قشلاق، افزود: در حوزه بهبود کیفی آب سد قشلاق، اقداماتی طی سال‌های گذشته صورت گرفت، اما بررسی‌ها برای مرتفع کردن معضل کیفی آب سنندج ادامه یافت که نتیجه نهایی آن تغییر منبع آبی بود؛ بر این اساس موضوع تامین آب سنندج با بهره‌مندی از سد آزاد در دستور کار قرار گرفت.

وی در همین رابطه تصریح کرد: به منظور حذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، پروژه کلانی از دو سال گذشته آغاز شد که تقریبا تا ابتدای دولت سیزدهم این پروژه پیشرفت 20 درصدی داشت، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم و توجه ویژه رییس جمهور و وزیر نیرو در مدت زمان کوتاهی این مهم به نتیجه رسید.

توزیع آب شرب با کیفیت از 29 آبان در سنندج

فرهاد یادآور شد: در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم یک مسیر اختصاصی 27 کیلومتری برای هدایت آب به تصفیه‌خانه شماره یک و دو شهر سنندج ایجاد شد که 29 آبان‌ماه، آب شرب از این مسیر به تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت 1000 لیتر بر ثانیه رسید و در شبکه توزیع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان ادامه داد: با پیشرفت این پروژه، طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر 350 هزارنفر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

100 درصد آب مورد نیاز شهروندان سنندجی از سد آزاد تامین می‌شود

وی یادآور شد: طرح آبرسانی در فاز دوم با ظرفیت 1000 لیتر بر ثانیه در مسیرعملیاتی شدن قرار دارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک این مهم نیز تحقق یابد؛ در این صورت 100 درصد آب مورد نیاز شهروندان سنندجی از سد آزاد تامین می‌شود.

فرهاد درباره افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های سنندج ابراز داشت: پیشبرد این مهم نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم است، در همین راستا برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره سه صورت گرفته است و هم‌اکنون مطالعات تحقق این مهم در حال انجام است.

تصفیه‌خانه شماره 3 شهر سنندج راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به این استان را تسریع در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره سه شهر سنندج عنوان کرد و بیان داشت: امید است با نهایی شدن مطالعات و اخذ مجوزهای لازم، فرآیند عملیاتی راه‌اندازی این بخش نیز آغاز شود.

وی در ادامه به نظرسنجی روزانه از شهروندان سنندجی درخصوص دریافت بازخوردها در پی ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب اشاره کرد و ابراز داشت: آبی که در شبکه مرکزی شهر توزیع می‌شود، ترکیبی از آب سدآزاد (1200 لیتر بر ثانیه) و سد قشلاق (400 لیتربرثانیه) است، با توجه به اینکه حجم قالب را آب سدآزاد تشکیل می‌دهد تاثیر بسزایی در کیفیت آب شرب گذاشته است به شکلی که در نظرسنجی‌های انجام شده اکثر مردم این شهر بر بهبود کیفیت آب شرب اذعان داشته‌اند.

وی همچنین به راه‌اندازی فاز دوم این طرح به همت شرکت آب و نیرو با درنظر گرفتن نیاز فعلی شهروندان سنندجی به 2000 لیتر آب شرب اشاره کرد و گفت: آب با کیفیت از 29 آبان‌ماه از 200 لیتر بر ثانیه در شهر سنندج توزیع شده و امروز این رقم به 1000 لیتر بر ثانیه رسیده است، این نیاز با بهره‌مندی از تصفیه‌خانه شماره دو  به صورت کامل تامین می‌شود.

فرهاد خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای سطح کیفی آب، همزمان با پیشرفت این پروژه، مخازن تصفیه‌خانه، سطح شهر و شبکه شستشو داده می‌شود، هم‌اکنون حدود 100 هزار مترمکعب در داخل شهر سنندج مخزن آب وجود دارد و فرآیند نظافت این مخازن بر اساس استانداردهای لازم با نظارت دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.