۵۲۰ میلیارد ریال در حوزه آب در کردستان هزینه شد
۵۲۰ میلیارد ریال در حوزه آب در کردستان هزینه شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: این شرکت از آذر ماه سال گذشته تاکنون ۵۲۰ میلیارد ریال در حوزه سدسازی و آبرسانی هزینه کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آرش آریانژاد گفت: خط انتقال آب شرب بانه با هدف تامین آب شرب بلندمدت این شهر از سد عباس آباد تا افق ۱۴۲۵ با ۹۰ میلیارد ریال هزینه، از جمله این اقدامات در یکسال اخیر است.

وی اضافه کرد: ایستگاه پمپاژ اضطراری آب شرب بانه نیز با هدف تامین آب شرب میان مدت شهر بانه با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار، نیز به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: در یک سال اخیر، با توجه به انجام کارهای باقی مانده در مخزن سد سیازاخ دیواندره، برای اولین بار بعد از ۱۵ سال، نسبت به آبگیری این سد در حد ۲۰ میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شرب دیواندره و کشاورزی پایاب سد اقدام شد.

راه اندازی ایستگاه پمپاژ تامین آب اضطراری سد قشلاق با دبی ۸۰۰ لیتر بر ثانیه، با هدف تامین آب شرب سنندج و با ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه، از دیگر اقداماتی بود که آریانژاد به آن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در همین مدت، تامین آب ناحیه شرقی مریوان از سد گاران، با هدف تامین آب شرب این شهر، با ۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفت.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

منبع: ایرنا