نیمی از مرگ‌های منطقه مدیترانه شرقی بر اثر آلودگی هواست
نیمی از مرگ‌های منطقه مدیترانه شرقی بر اثر آلودگی هواست
مشاور ارشد منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از نقش رهبری ایران در کاهش آثار کربن از نظام سلامت در منطقه تقدیر و اعلام کرد: نیمی از کل مرگ‌ها در منطقه مدیترانه شرقی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردهاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»ملکهاوی؛ مشاور ارشد منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در وبینار «راهبردهای مشترک بهداشت محیط و کار با سازمان جهانی بهداشت» اظهار داشت: تعهد جمهوری اسلامی ایران در کاهش رد پای کربن در نظام سلامت، مشهود است. ایران به سرعت در حال بررسی سیستماتیک این موارد بوده و رهبری این اقدام مهم رادر منطقه به عهده گرفته است. سازمان بهداشت جهانی از اقدامات ایران حمایت می‌کند.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی که 22 کشور حضور دارند 745 میلیون نفر جمعیت ساکن هستند که سالانه یک میلیون نفر از آنان بر اثر آلودگی هوا ناشی از تغییرات اقلیمی جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به این که مسائل زیست محیطی در این منطقه بیشتر از سایر بیماری‌ها موجب مرگ زودهنگام انسان‌ها می‌شود، ادامه داد: نیمی از کل مرگ و میرها در منطقه مدیترانه شرقی ناشی از آلودگی هوا و طوفان ریزگردهاست. طی سال‌های آتی در این منطقه مانند برخی نقاط دیگر در جهان شاهد خشکسالی و سیلاب به صورت توام خواهیم بود.

مشاور ارشد منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بیان داشت: افزایش 30 تا 50 درصدی ریزگردها و ازدیاد نقاط غیرقابل سکونت بر اثر تغییرات اقلیمی مشکل آینده این منطقه است.

ملکهاوی با اعلام این که توسعه پایدار بار بیماری‌های ناشی از تغییرات ناسالم زیست محیطی را 25 درصد افزایش داده است، گفت: تقویت حکمرانی و نقش‌های هماهنگی بخش‌های سلامت، افزایش پیشگیری از تخریب های زیست محیطی، راه‌اندازی گفتمان زیست محیطی، توجه دادن سیاستمداران عالی‌رتبه به اهمیت تغییرات اقلیم، ادغام پایش های زیست محیطی و رصدهای سلامت و تدوین راهنماها بر اساس شواهد علمی در مهار آثار مخرب تغییرات اقلیمی مؤثر خواهد بود.