خط لوله نفتی تابش مجوز شورای اقتصاد را گرفت
خط لوله نفتی تابش مجوز شورای اقتصاد را گرفت
شورای اقتصاد با صدور مجوز احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی رفسنجان - بیرجند - مشهد (تابش)، سقف سرمایه گذاری در این طرح را یکصد هزار میلیارد ریال و زمان اجرای آن را تا سال ۱۴۰۶ تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»شورای اقتصاد در جلسه اخیر خود که ۲۹ آبان ماه برگزار شد، با درخواست وزارت نفت برای صدور مجوز سرمایه گذاری از محل منابع شرکت ملی ژالایش و ژخش فرآورده های نفتی ایران برای اجرای طرح «احداث لوله انتقال فرآورده های نفتی رفسنجان/ بیرجند/ مشهد(تابش)» موافقت کرد.

بر این اساس سقف سرمایه گذاری در طرح مذکور حداکثر یکصدهزار میلیارد ریال (۱۰ هزار میلیارد تومان) و دوره سرمایه گذاری از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۶ تعیین شد. البته اجرای این مصوبه مشروط به اخذ مجوز زیست محیطی و رعایت ملاحظات و الزامات آن است.

وزارت نفت نیز موظف شده است که گزارش عملکرد این مصوبه را هر شش ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

بر اساس اعلام وزارت نفت، این طرح که خط تابش نامگذاری شده است، با ظرفیت انتقال ۱۵۶ هزار بشکه بنزین و نفت سفید و یا ۱۳۰ هزار بشکه گازوئیل در روز شامل احداث ۹۰۰ کیلومتر خط لوله به قطر ۲۲ اینچ و ۴۸ کیلومتر خط لوله به قطر ۱۸ اینچ، دو ایستگاه پمپاژ (تلمبه خانه) در مرکز انتقال رفسنجان و بیرجند است که علاوه بر ثبات سوخت رسانی به شرق و شمال شرق کشور با افزایش ظرفیت انتقال فرآورده، امکان صادرات را نیز فراهم خواهد کرد.

بخشی از منابع مورد نیاز اجرای این طرح نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین خواهد شد.

در جریان سفر اخیر جواد اوجی وزیر نفت به روسیه برای شرکت در جلسه کمیسیون مشترک دو طرف یک سند همکاری بین شرکت انرژی گستر سینا (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) و شرکت روسی «پرومسی ریوایمپورت» برای احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی تابش امضا شد؛ طبق این سند، این شرکت روسی تامین مالی ساخت خط لوله انتقال فرآورده نفتی تابش را برعهده گرفته است.

طبق اعلام وزارت نفت قرار است این خط لوله ۹۴۸ کیلومتری از رفسنجان تا مشهد به همراه ۲ تلمبه‌خانه و ۳ پایانه در مدت زمان ۴ سال احداث شود.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال – شمال شرق و جنوب – شمال شرق محقق می‌شود.

منبع: ایرنا