آیا نرخ خوراک پتروشیمی بودجه ۱۴۰۲ ناجی بازار سرمایه خواهد شد؟
آیا نرخ خوراک پتروشیمی بودجه ۱۴۰۲ ناجی بازار سرمایه خواهد شد؟
کارشناسان براین باورند که اگر نرخ‌های مطرح شده در خصوص قیمت نفت و گاز و خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲ درست باشد، می‌توان گفت هزینه تمام شده شرکت‌های بورسی با کاهش همراه خواهد بود و همین مساله نیز سبب خواهد شد تا بودجه سال آینده تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که بیشترین ارزآوری را نصیب کشور می‌کند. این صنعت به سبب ذخایر گازی کشور، جزو فرصت‌های جذاب سرمایه گذاری با هدف توسعه محسوب می‌شوند؛ اما کارشناسان معتقدند، نحوه فرمول خوراک صنایع پتروشیمی عملا جذابیت‌های این بخش از صنعت مهم نفت را از بین برده است.

براساس این گزارش هر ساله در زمان بودجه ریزی بسیاری از سوالات برای فعالان صنعت پتروشیمی و بورس پیش می‌آید که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به چه صورت خواهد بود. باید این نکته را تأکید کرد که افزایش این نرخ می‌تواند یک آسیب جدی برای صنایع پتروشیمی و سودآوری آن‌ها باشد و در مقابل کاهش این نرخ سودآوری صنایع را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که هر ساله در بودجه کشور، قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌ها اعلام می‌شود که معمولا ۹۵ درصد قیمت فوب ناحیه خلیج فارس است، در صورتی که این مقدار کمتر شود، تأثیرات مثبتی بر سودآوری پالایشی‌ها خواهد داشت.

به گفته فعالان این حوزه اعداد و ارقامی که برای قیمت خوراک پتروشیمی برای سال آینده مطرح می‌شود، بسیار منطقی نبوده و باید بازنگری در این زمینه صورت گیرد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز نبود رگولاتوری در این بخش را مشکل اساسی مطرح می‌کنند. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی می‌گوید که مشکل این است که رگولاتوری نداریم؛ دولت هر آنچه را که تصویب می‌کند و ما هم ناچار به اجرای آن می‌شویم. برخی از قوانینی که در تصویب می‌شود تنها بر اساس منافع خود دولت است و عملا سود و زیان آن برای بخش خصوصی در آن قانون و لایحه اصلا دیده نمی‌شود. بی تردید باید قیمت‌ها توسط یک نهاد مستقل تعیین شود. نهادی که تصمیم گیری‌های خود را بر اساس واقعیت‌های اقتصادی نه تحت فشار‌های سیاسی انجام دهد.

کارشناس دیگری نیز معتقد است که در صورتی که نرخ‌های مطرح شده در خصوص قیمت نفت و گاز و خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲ درست باشد، می‌توان گفت هزینه تمام شده شرکت‌های بورسی با کاهش همراه خواهد بود و همین مساله نیز سبب خواهد شد تا بودجه سال آینده تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.