چگونه می‌توان با بحران کم‌آبی مقابله کرد؟
چگونه می‌توان با بحران کم‌آبی مقابله کرد؟
یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه امروزه فناوری‌های جدیدی به بخش‌های مختلف رسوخ کرده و یکی از این حوزه‌ها نیز صنعت آب و برق است، گفت:اگر بتوانیم دانش و فناوری‌های روز دنیا را کسب و در این حوزه عملیاتی کنیم، بهتر می‌توانیم در صدد برطرف کردن مشکلات بحران آبی کشور برآییم؛ اما قبل از ورود به این فناوری، باید فرهنگ‌سازی در کشور صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  امروزه کمبود آب و خشکسالی نه تنها در ایران اوج گرفته بلکه اکثر نقاط جهان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند متاسفانه عدم مدیریت صحیح، برادشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی، آبیاری سنتی زمین‌های کشاورزی و ایجاد واحد‌های صنعتی در برخی از مناطق باعث شده که کمبود آب بیش از پیش در کشور خودنمایی کند.

بدون شک، خشکسالی به عنوان یک پدیده آب وهوایی ممکن است هراز چند گاهی رخ دهد. اما آیا در طول دوره‌های خشکسالی گذشته به دنبال برنامه ریزی مدونی بوده‌ایم.

براساس این گزارش برخی از کارشناسان براین باورند که اصلاح روش کشت، اصلاح الگوی مصرف و تدوین برنامه مدون برای مقابله با بحران کم آبی می‌تواند بخشی از مشکلات را برطر ف سازد.

از سوی دیگر قرار گرفتن ایران در کمربند خشک کره زمین به همراه کاهش ذخایر آبی، موضوع خشکسالی را به بحرانی جدی برای کشور تبدیل کرده است و محققان در تلاشند با استفاده از فناوری‌های نوین بر این بحران غلبه کند.

محمدرضا ایمانی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با نبض انرژی با بیان اینکه برای مقابله با بحران کم‌آبی راهکار‌های متفاوت و اصولی وجود دارد، اظهار کرد: با وجود راهکار‌ها مردم باید الگوی مصرف را رعایت کنند. همچنین کشاورزان را با ترغیب و تشویق و ارائه تسهیلات ارزانقیمت به سمت آبیاری نوین سوق داد در غیراینصورت حتی با ارائه هزاران راهکار نیز نمی‌توان جلوی خشکسالی و کم‌آبی را گرفت.

وی تصریح کرد: امروزه فناوری‌های جدیدی به بخش‌های مختلف رسوخ کرده و یکی از این حوزه‌ها نیز صنعت آب و برق است؛ بنابراین اگر بتوانیم دانش و فناوری‌های روز دنیا را بدست آوریم، بهتر می‌توانیم در صدد برطرف کردن مشکلات بحران آبی کشور برآییم؛ اما قبل از کاربرد فناوری، فرهنگ‌سازی آن باید در کشور انجام شود.

ایمانی تأکید کرد: دانش فنی رفع بحران کم آبی در کشور وجود دارد، اما نیازمند توسعه فرهنگ‌سازی و توسعه است باید مسئولان در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند.

این کارشناس ادامه داد: بحران آب و محدودیت منابع آب درحال حاضر برای بساری از کشور‌ها و درآینده نزدیک برای کلیه کشور‌های جهان به صورت یک معضل جدی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد چرا که این محدودیت رشد و تعالی کشور‌ها را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد. ازاین رو می‌بایست به دنبال مدیریت آب برای دوره‌های خشکسالی بود.