اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی و شرب
اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی و شرب
مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست و تنها برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز تعریف شده‌ است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی عبداللهی” افزود: این طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما پیشرفت طرح در خراسان رضوی بیشتر بوده و به ۲۵ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: پیشرفت این طرح در بخش مشهد به چابهار پررنگ تر از سایر بخش‌هاست و در مسیر مشهد تا تربت حیدریه حدود ۸۰ درصد از مسیر جاده سرویس(مسیری با عرض ۱۸۷ متر که برای عبور دستگاه‌های سنگین خاکبرداری و لوله گذاری ایجاد می‌شود) اجرا شده و خاکبرداری نیز به مراحل پایانی رسیده است.
مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: برای انتخاب پیمانکار اجرای لوله گذاری در این مسیر، مناقصه در حال برگزاری است و ساخت لوله‌های مورد نیاز در کارخانه مربوطه آغاز شده است.
عبداللهی افزود: برای اجرای این طرح در مسیر تربت حیدریه به گناباد نیز پیمانکار در مرحله انتخاب است و در مسیر سنگان خواف به گناباد نیز جاده سرویس اجرا شده و پیمانکار لوله گذاری نیز انتخاب و عملیات لوله گذاری به طول ۱۳۰ کیلومتر در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در چابهار نیز ساخت آبگیر با ۴۰ درصد پیشرفت در حال اجراست و قراردادهای مربوط به سرمایه گذاری و خرید تاسیسات آب شیرین کن منعقد شده، زمین مورد نیاز برای ساخت تصفیه خانه، آب شیرین کن و آبگیر نیز در اختیار قرار گرفته و همه مجوزهای لازم اخذ شده است.
عبداللهی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ١٠٠ هزار میلیارد تومان بود که با مهندسی ارزش و پیش بینی تونل‌های حفاری در مسیر انتقال، طول طرح از هزار و ۵۱۲ کیلومتر به هزار و ۳۵۰ کیلومتر تقلیل یافت که این موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها تا سقف ۸۵ هزار میلیارد تومان شده است.
طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب دالان شرقی کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.
طبق تفاهم نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان، برای تامین مصرف آشامیدنی نیز پیش بینی شده است و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ آماده بهره‌برداری می‌شود.