تأکید بغداد و ریاض بر پایبندی به توافق اوپک‌پلاس
تأکید بغداد و ریاض بر پایبندی به توافق اوپک‌پلاس
وزیران نفت و انرژی عربستان و عراق در دیداری ضمن گفت‌وگو درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه نفت و انرژی، بر پایبندی به توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس و بررسی دقیق تحولات بازار نفت تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در دیدار با حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در ریاض درباره توسعه همکاری‌های ریاض و بغداد در بخش‌های نفت، پتروشیمی و انرژی گفت‌وگو کردند.

وزیر نفت عراق در این دیدار بر اهمیت تسریع در اجرای تفاهم‌نامه‌ها و تبدیل آنها به نتایج ملموس از جمله پروژه میدان گازی عکاظ در استان الانبار، پروژه پتروشیمی نبراس در استان بصره، توسعه همکاری‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در طرح‌های توسعه‌ای برق، پروژه سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی جنوبی و طرح‌های مربوط به توسعه انرژی‌های پاک تأکید کرد.

وزیر انرژی عربستان هم با تأکید بر اینکه عراق به‌دنبال ایجاد فضای مساعد برای فعالیت تجارت‌های عربی و خارجی است، از بازرگانان سعودی خواست در پروژه‌های صنعت نفت و گاز عراق مشارکت کنند.

بن‌سلمان گفت: عراق دارای منابع طبیعی و ظرفیت اقتصادی برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی قابل توجه در منطقه و جهان است.

عبدالغنی درباره همکاری با عربستان در قالب توافق‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) گفت: عراق از تصمیم‌ها و توافق‌های اوپک و اوپک‌پلاس حمایت می‌کند، زیرا آنها به‌دنبال ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و افزایش ثبات بازارهای جهانی هستند.

وزارت انرژی عربستان هم روز جمعه (چهارم آذرماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیران انرژی عربستان و عراق روز پنجشنبه (سوم آذرماه) با یکدیگر دیدار کردند و بر اهمیت پایبندی به کاهش تولید اوپک‌پلاس که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دارد، تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین به توانایی انجام اقدام‌های بیشتر در صورت نیاز به دستیابی به تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت اشاره کردند.

وزیر نفت عراق روز چهارشنبه (دوم آذرماه) برای سفری دو روزه عازم ریاض شد.

بن‌سلمان اوایل هفته گذشته گفته بود: ائتلاف اوپک‌پلاس همچنان آماده است اقدام‌های بیشتری را در صورت نیاز برای تعادل عرضه و تقاضا انجام دهد.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه – آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک روز سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.