افتتاح «نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند» پاسخی به وضعیت وخیم دفن زباله در تهران
افتتاح «نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند» پاسخی به وضعیت وخیم دفن زباله در تهران
بررسی کارشناسی فعل‌وانفعالات آرادکوه به موازات کاهش فشار پسماند از این منطقه، به واسطه افتتاح مرکز مدیریت پسماند کوهک و ۳ مرکز دیگر تا پایان سال، پاسخ روشنی به نگرانی‌های زیست‌محیطی دفن زباله در تهران است.

به گزارش«نبض انرژی»7 آبان‌ ماه در جریان برگزاری دهمین رویداد هفتگی شهرداری تهران در قالب «شنبه‌ها امید و افتخار»، نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) به همراه 55 غرفه دریافت پسماند خشک به بهره‌برداری رسید.

مرکزی که بر اساس ضرورت تفکیک پسماندهای شهری در کوهک واقع در منطقه 22 افتتاح شد و بر اساس اظهارات مدیران ارشد شهر تهران، 3 مرکز مشابه دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

با این وجود، تمرکز بر مدیریت و تفکیک پسماندها بدون حاشیه نماند و درست یک هفته بعد در حاشیه افتتاح 5 پروژه توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی پایتخت، شهردار تهران با پرسشی درباره گزارش ناسا از ابر متان در منطقه آرادکوه مواجه شد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه هنوز از سوی مراجع بالادستی چیزی به ما اعلام نشده، گزارش ناسا را دروغ خواند و وعده بررسی بیشتر موضوع را داد؛ واکنشی که برخی آن را جنجالی خواندند و برخی دیگر دروغ دانستن گزارش ناسا را به غیرقابل استناد بودن چنین منابعی برای اقدامات لازم مرتبط دانستند.

سخنگوی شهرداری: مبنای تصمیم‌گیری شهرداری، فرایندهای علمی داخلی است 

در همین رابطه، محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، درباره گزارش و تصاویر اخیر ناسا مبنی بر انتشار گاز متان در جنوب تهران گفت: مبنای تصمیم‌گیری شهرداری تهران درباره مسائل حوزه مدیریت شهری، سپری شدن فرایندهای علمی و قانونی داخلی و استناد به نتایج این فرایندها است؛ بر اساس این سیاست، گزارش سازمان‌های غربی و آمریکایی در حوزه مسائل شهری قابل استناد نیست بنابراین گزارش ناسا درباره منطقه آرادکوه، ملاک عمل قرار نمی‌گیرد.

وی اظهارات شهردار تهران درباره غیرقابل اعتماد بودن گزارش ناسا را در همین چارچوب دانست و گفت: البته شهرداری تهران نسبت به این آلودگی احتمالی زیست‌محیطی بی‌تفاوت نبوده و زمینه همکاری پژوهشی مشترک میان مجموعه‌هایی از شهرداری تهران نظیر سازمان مدیریت پسماند، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برای بررسی بیشتر موضوع ایجاد شده است.

محمدخانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران هیچ‌گاه منتظر انتشار گزارش‌های جنجالی برای اقدام نبوده و برای مدیریت پسماند برنامه‌ریزی جدی دارد، گفت: افتتاح نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند در دهمین شنبه امید و افتخار، با هدف کاهش پسماند آرادکوه انجام شد؛ قاعدتاً این مرکز پیشرفته، یک شبه و در پی گزارش ناسا ساخته نشده و این نشان از برنامه‌ریزی قبلی مدیریت شهری برای مدیریت پسماند تهران دارد. افتتاحی که حاصل تلاش مجدانه همکاران طی ماه‌های اخیر بوده و خبر خوب این‌که 3 مرکز مدیریت پسماند دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی متذکر شد: مجموعه مدیریت شهری، مدافع وضع موجود در منطقه آرادکوه نیست، خود را وارث آن می‌داند و بر اساس نتایج بررسی‌های کارشناسی داخلی، اقدامات لازم بیشتری در دستور کار خواهد داشت.

به نظر می‌رسد، هر چند تصاویر ناسا قابل تأمل بوده و ضرورت بررسی علمی عاجل را می‌طلبد، باید افتتاح نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند تهران را به فال نیک گرفت چرا که سال‌ها در این حوزه پایتخت به عنوان یک کلانشهر پیشرفته، دچار بی‌برنامگی و ضعف بوده و چالش‌های زیست‌محیطی این سهل‌انگاری نادیده گرفته شده است.

بر اساس آنچه مطرح شد، بررسی دقیق فعل‌ و انفعالات آرادکوه به موازات کاهش فشار پسماند از این منطقه به واسطه افتتاح مرکز مدیریت پسماند کوهک و 3 مرکز دیگر تا پایان سال، پاسخ روشنی به نگرانی ایجاد شده در این حوزه به شمار می‌روند.

هر چند چالش‌های مدیریت شهری یک‌شبه به وجود نیامده‌اند و اما و اگرهایی درباره اجرای برنامه‌های توسعه شهری طی سال‌های گذشته در اذهان ایجاد می‌کنند.

منبع: تسنیم