اجرای طرح های آبخیزداری کردستان ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
اجرای طرح های آبخیزداری کردستان ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آغاز عملیات آبخیزداری در ۳۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان آغاز شد و قرار است تا پایان سال آینده اجرایی شود.

به گزارش«نبض انرژی»بهزاد شریفی‌پور، اظهار داشت: مطابق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی در افق سال ۱۴۰۴ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مطالعه و اجرای کل زیر حوضه‌های استان مورد نیاز است که در فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۲ برای اجرای عملیات جامع آبخیزداری در سطح ۳۴۰ هزار هکتار در فاز اول به ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ بیش از ۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری از جمله سازه های گابیونی – سنگی، ملاتی و بندهای خاکی با اعتبار ۹۶میلیارد تومان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه حفظ وضعیت موجود و تقویت پوشش جنگل‌ها از برنامه‌های اولویت‌دار است، ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح های آبخیزداری به حفظ و ثبات وضعیت موجود و احیای منابع کمک شود.

وی با اشاره به نقش طرح های آبخیزداری در مهاجرت معکوس روستاییان افزود: طرح مطالعاتی اجرای پروژه های آبخیزداری در ۹۸۶ هزار و ۴۹۸ هکتار، شامل ۳۴ درصد از عرصه های طبیعی استان اجرایی شده و یک میلیون هکتار دیگر نیازمند اجرای طرح مطالعاتی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با هشدار درباره خطر فروچاله و فرونشست زمین در دشتهای شرقی استان، افزود: متوسط افت سطح آب آبخوان‌های شرق استان ۷۳۴ میلیون مترمکعب است که باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشت.

شریفی پور با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش شدت و ویرانگری سیل و تغذیه مصنوعی اجرا می‌شود، گفت: حوضه‌های آبخیز در استان شامل درجه یک و ۲ است که پنج حوضه سفیدرود با ۴۸، سیروان با ۲۶، زرینه رود با ۱۶زاب با چهار، کرخه با یک، سیمینه با یک و قزلچه سو با یک درصد را پوشش می دهد.

وی با اشاره به وجود ۴۱۱زیرحوضه آبخیز در کردستان، افزود: متوسط افت سطح آب آبخوان‌های شرق استان۷۳۴میلیون مترمکعب بوده که۳۶ متر کاهش داشته است.

منبع: ایرنا