اولویت برتر برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور تشکیل “وزارت منابع طبیعی” است
اولویت برتر برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور تشکیل “وزارت منابع طبیعی” است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولویت برتر برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور این است که مجموعه منابع طبیعی از زیرمجموعه کشاورزی خارج شده و "وزارت منابع طبیعی" تشکیل شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ذیل ریاست جمهوری به کار خود ادمه داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی سلاجقه از موافقت سازمان اداری و استخدامی با ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد و اظهار کرد: موضوع ادغام 2 سازمان از مدت‌ها پیش در دستور کار سازمان امور استخدامی قرار گرفته بود و به تازگی این سازمان با بحث ادغام موافقت کرد.

وی افزود: سازمان اداری و استخدامی با توجه به نشست‌هایی که با کارشناسان و جامعه نخبگانی کشور داشت، به این نتیجه رسید که وظایف قانونی و مسئولیت‌های هر 2 سازمان تا حدود زیادی با یکدیگر انطباق دارد و به همین دلیل با ادغام موافقت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص نظر برخی از کارشناسان که ادغام 2 سازمان باعث می‌شود تا حفاظت از محیط زیست تحت تأثیر سازمان بهره‌برداری مانند منابع طبیعی قرار بگیرد، گفت: بهره‌برداری بدون حفاظت نداریم و محیط زیست نیز باید به سمت اقتصادی شدن حرکت کند. همانطور که در جنگل‌های ما زمانی که پوشش گیاهی یا یک گونه گیاهی از نظر تعداد و حجم به اندازه‌ای می‌رسد که باید آن را برداشت کرد، در پوشش جانوری هم همین است و می‌توان زمانی که تعداد گونه‌ای از حد خود بالاتر رفت، مجوز شکار داد.

سلاجقه ادامه داد: به عنوان مثالی موضوع آبخیزداری که وظیفه سازمان منابع طبیعی است، نوعی از ترمیم طبیعت است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همین وظیفه ترمیم و بهسازی طبیعت را دارد و 2 سازمان در بسیاری از موارد مسئولیت‌های منطبق برهم دارند.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا یک مجموعه حاکمیتی زیرمجموعه یک بخش خصوصی نیست تأکید کرد: البته نباید فراموش کرد که بهترین راهکار و اولویت برتر برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور این است که مجموعه منابع طبیعی به عنوان انفال و بخش حاکمیتی و نظارتی از زیرمجموعه کشاورزی خارج شده و “وزارت منابع طبیعی” تشکیل شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ذیل ریاست جمهوری به کار خود ادامه داد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق نیفتاد، موضوع ادغام 100 درصدی 2 سازمان هم می‌تواند شرایط بهتری را برای محیط زیست و منابع طبیعی کشور رقم بزند.

منبع: تسنیم